Glas

Gennemsigtig skærm

Computerskærme kan laves af glas!

Glas er menneskets vigtigste hjælpemiddel. Af glas drikker man vin, absinth, snaps, portvin, vodka, whisky, cognac, sjældent andre drikkevarer. Øl drikkes normalt ikke af drikkeglas, men af flasken som dog også er fremstillet af glas. De førnævnte drikkevarer kan også med fordel også drikkes af flasken, hvis fx konen er stukket af fra opvasken.

[redigér] Materialet glas

Glas er et af de mest nyttige materialer, mennesket har adgang til. Blandt dets vigtigste egenskaber kan nævnes, at det er usynligt, det bliver til marmelade når det opvarmes til 208 grader og at det er det letteste kendte materiale, der ikke er en gasart. En anden vigtig egenskab ved glas er, at hvis man slår på det med en hammer eller fx en aubergine, forvandles det til tusindvis af små, dødsensfarlige stumper.

Idag bliver glas brugt til masser af ting, fx glas, drivhuse, briller og glaskugler. Det er samtidig det foretrukne byggemateriale for folk, der ønsker at fremstille noget usynligt.

[redigér] Historie

Glas har været kendt siden oldtiden, men ingen har fundet på at tage det i anvendelse før i slutningen af 1960'erne. Det skete i forbindelse med en mindre eksplosion i antallet af skyskrabere i især USA og Asien, og en tilsvarende eksplosion i disse bygningers højde. Beboerne i de nye skyskrabere blev mere og mere generet af, at fugle fløj ind i deres køkkener og stjal deres mad, mens de var på arbejde. Problemet var stort, fordi vinduerne i skyskraberne var meget større end i traditionelle huse. Man fandt så på at putte glas i vinduerne, så fuglene ikke kunne komme ind. Siden da er glas i vinduerne blevet udbredt til det meste af Vesten.

I 1967 oprettede FN en pensionsfond for fugle, der havde invalideret sig ved at flyve ind i de nye, usynlige vinduer.

[redigér] Kultur

Glas har en central plads i kulturen, som eksempelvis denne vittighed:

  • Spørgsmål: Hvad gør glarmesteren, når han ikke har glas?
  • Svar: Han drikker af flasken.
Personlige værktøjer