Ghetto

"For hvis der er en ting hans mor ikke har brug for, så er det en ekstra, sulten mund at mætte. Inde i ghettoen"

~ Elvis Presley om din mor

En ghetto er en forsamling af boligmasse, der oprindelig skulle danne basis for det frie og fede liv.[1]
Senere bliver husene i bebyggelsen svært uenige, og man begynder at invitere socialt udsatte og andre afvigere indenfor - kun for at genere nabohuset, der også er i gang med at invitere de værste umuliusser.[2]

[redigér] Kendetegn

Ørestad5

Sådan! En ghetto er skabt og fjendtlighederne kan begynde!

En ghetto er normalt formet i beton og er almindeligvis mere end en etage høj.[3] Ghettoer ligger i klynger og formerer sig[4] omkring bymæssig bebyggelse.

Ved den svært beklagelige ophævelse af Stavnsbåndet, begyndte husene i København at konkurrere om, hvem der kunne genere naboejendommen mest, ved på snedig vis at absorbere flest mulige bønder, der stank mest muligt af lort.
Dette forhold resulterede i nogle ret velfungerende ghettoer i brokvarterene, og først i 1980'erne besluttede man sig for at straffe husene ved at byforny dem. Heldigvis overlevede ghettoenNørrebro dette tiltag,[5] hvorfor man fortsat kan se bygninger - eller ligefrem hele boligkvarterer - i åben kamp for at tilsikre sig beboelse med de værste eksistenser i verden.

[redigér] Ghettodiversitet

I forstæderne til større byer, dannes der blandt de internt misundelige parcelhuse typisk "Sølvbryllupsghettoer". Her fordriver husene internt alle yngre beboere, og ved anvendelse af nabo-stridigheder transcenderes alle i kvarteret til et stade i livet, hvor de blot ønsker at dø.[6]
I denne form for ghettoer, er det typisk bedemanden, der sørger for en vis byfornyelse.

[redigér] Eksempler på Ghettoer

Ja - du kan bare tage til Ørestaden. Mere skal du ikke se for at forstå det ...[7]

[redigér] Se også

[redigér] Slumnoter

  1. Lidt a la den illusion, der i dag kaldes Tuborg Havn
  2. Dette er et anagram, som kan laves om til to ord, der fornærmer mindst tre større religioner
  3. Ofte en syv-otte stykker, faktisk
  4. Lidt som rotter
  5. Dog døde Blågårds Plads
  6. Eller i det mindste at slå naboen ihjel
  7. Udkantsdanmark kan - i princippet - også fortolkes som værende én stor ghetto
Personlige værktøjer