Friktion

Friktion er et udtryk for, at der findes en definérbar fysisk modstand mellem to overflader, som er i kontakt. Man kan også tale om friktion på det molekylære plan, hvor den optræder i form af viskositet i væsker, gasser og plasma. På det subatomare niveau, hvor vi taler om bosoner, elektroner, fermioner, kvarker og neutroner,[1] kommer friktionen fra den sammenfiltring, der opstår, når indbyrdes forbundne partikller trækker i hinanden på tværs af rumtids-kontinuum'et. Dette er kendt som entanglement.

[redigér] Friktion i hverdagen

I den daglige trummerum oplever mange, at der eksisterer en slags friktion mellem dem selv og så deres opfattelse af, hvordan livet burde udfolde sig. Dette er dog ikke et udtryk for friktion, men er hyppigt et symptom på depression, dovenskab, fibromyalgi eller realisme. Desuden optræder friktion som bremsespor efter biler og som luftmodstand, når man flyver eller kører hurtigt.[2] Især yngre mennesker er gan-ske ofte stærkt optaget af muligheden for friktion.[3] Se også artiklen om overfladespænding.

[redigér] Gnidrede bremsespor

  1. ja, og neutrinoer med, for den sags skyld
  2. Mærkes bedst, hvis man åbner vinduet i bilen eller flyvemaskinen
  3. Friktion er når to kønslegemer gnides mod hinanden og der opstår en gnidning/stimulering. Så begynder der at dannes en væske, som gør at de bliver friktionsløse. Så er man nød til at vente eller tørre dem af, før der kan opnås en friktion igen. Dette tager oftest omkring et kvarter.

    [redigér] Fristelse

    Ifølge de 10 bud er friktionen mellem kønslegemer forbudt, før man er indgået i et ægteskab. Alligevel kan mange ikke modstå fristelsen. Friktion er det, som de unge gerne vil have.

Personlige værktøjer