Fjæsing

[redigér] Beskrivelse

Fjæsing (Trachinus draco) er en ond fisk, som lever i skjul under hver en sandbanke i Danmark. Dér ligger fjæsingen på lur, for at stikke uskyldige folk, der går forbi, i tæerne, eller på andre udsatte steder.

[redigér] De typiske ofre for fjæsing

Fjæsingen ligger på havbunden med sine to meter lange, sylespidse nåle på rygfinnen og ved gællerne, og venter på at en fuld tysker/dansker kommer forbi. Og så hugger den sine sylespidse, giftige nåle i de uskyldige folk. Jens blev engang stukket i sin penis, så den svulmede vildt op og blev lilla-farvet i spidsen. Så stor havde den aldrig været før, så Jens måtte købe større underbukser mens hævelsen stod på. Fjæsingen kan altså også påføre folk økonomiske udgifter til nyt tøj.

[redigér] Fjæsingens mission

Når nålene er anbragt af fjæsingen, er fjæsingens mission fuldført. Det er faktisk også bevist videnskabeligt, at fjæsingen er en nær slægtning til Omboo Hankvald, som er kendt (og berygtet) for lidt af hvert.

[redigér] Fjæsingvarsler

Hvert år udsteder DMI varsler om farlige fjæsinger langs alle danske kyster. Måske viser de sig at være værre end dræbersneglene, der er en alvorlig trussel for menneskeheden på nuværende tidspunkt.

[redigér] Medicin mod fjæsingstik

Den eneste kendte medicin, der med sikkerhed ikke virker, er hash. Det virker heller ikke at bede til Paven, da han selv er en grum fjæsing, forklædt som fisk. Da fjæsingens gift er en proteingift, er den eneste virksomme metode at smide den ramte person i kogende vand, hvorved giften nedbrydes, og derefter spise ham/hende til aftensmad. (Fjæsingen kan man også spise. Den er fremragende til bouillabaisse).

[redigér] Laust Sand

Laust Sand er personen i Hans Kirks roman "Fiskerne", som er blevet stukket af en fjæsing. Laust mener det er Guyjs straf for at have gjort sin steddatter gravid, og derfor nægter han at modtage hjælp fra lægevagten. Om de lå i strandkanten og hyggede sig, står der ikke noget om i romanen.

Personlige værktøjer