Fisk, kasket, caffé latte

[redigér] Oprindelse

Fisk, kasket, caffé latte er et spil, der blev opfundet af TjenestenDRs P3 tilbage i 2007, og minder i stilen meget om "sten, saks, papir". Det var en af de få gange vi fik noget for licenspengene.

[redigér] Håndtegnene

Ligesom når man hugger i "Sten, saks, papir" starter man med en knyttet hånd, der så på slaget 3 foldes ud til den ønskede figur.

[redigér] Fisk

Her holdes alle fingre strakt og tæt sammen, så de danner en flade. Denne føres, på højkant, frem og tilbage i bølgebevægelser.

[redigér] Kasket

Pege-, lange-, ring- og lillefinger samles, og tommelfingeren placeres på pege og langefingeren altimedens hånden føres op til panden, hvor man letter på den imaginære kasket.

[redigér] Caffé latte

Fingrene fra lille- til pegefinger samles atter, og holdes strakt, medens tommelfingeren strækkes ud til siden, så den danner een omtrentlig ret vinkel med pegefingeren, altimedens hånden føres op til munden som om man vil drikke af tommelfingeren, der symboliserer selve caffé latten, hvor hånden er koppen.

[redigér] Regler

Ligesom i "sten, saks papir" er der nogle regler for hvad der slår hvad.

  • Fisk slår caffé latte (vælter den med halen), men bliver selv slået (pakket ind) af kasketten.
  • Kasketten slår fisken, men bliver selv slået (gennemblødt) af caffé latten.
  • Caffé latten slår kasketten, men bliver slået af fisken.

[redigér] Lokale særregler

  • I Esbjerg slår fisk alt!
  • I København slår Caffé latte alt
  • I Thyborøn slår alle hænder alt når spilleren er omkring 2 m og har egen fiskekutter
Personlige værktøjer