Far til fire

Far til fire

Tegnerserien var i sort-hvid. Det var alt dengang.

Fartilfireibyen

Karl Stegger måtte overtage rollen som Daddy, da Ib Schønberg heller ville dø end medvirke i endnu en.

LillePer

Lille Per i dag.

Far til fire er en serie der startede sit liv som en tegneserie i slutning af 40'erne, hvorefter den blev syet sammen til en filmserie fra midten af 50'erne til starten af 60'erne, og minsandten om man ikke at prøvede at genoplive den i 1971 (den ene film endte som et kæmpe flop), hvilket som jo bekendt først lykkedes i 2005 og 2006.

[redigér] Figurer (eller roller, om du vil)

  • Lille Per - Lille Per er det yngste barn i familien, men han er også kendt også alle filmenes lille scenestjæler. Dette skyldes hans blå og klare dukkeøjne der udviser konstant, intens og uendelig stirren, krydret med hans småuskyldige halvplatte børnevitser, som han fortæller for at undgå at folk opdager hans sande natur. Denne cocktail holder publikum i et massivt jerngreb af skræmt tryghed, som det er fuldstændig umuligt at undslippe. En metode som i vor tid kun mestres af ganske få.
  • Mie - den nidkære mellemste søster hvis replik lyder: "Nææj, det kan man da ikke. Du må gå hen og aflevere den pistol hos politiet." Blev gift med en fodboldspiller og dannede gruppen Mie og Maj
  • Ole - En rigtig frisk guttermand
  • Søs - Forkortelse af søster, er Lille Pers søster og reservemor fordi "MÆND KUNNE IKKE LAVE MAD".
  • Far - Ja, hvad tror du?
  • Onkel Anders - Nej, det var ikke Anders And.

[redigér] Film

[redigér] 1953 - 1963

[redigér] Far til fire - gi'r aldrig op (2005)

Den første film i den nye serie, som sammen med genindspillingerne af Mine søsters børn prøvede at genoplive ånden fra 50'erne, hvilket forklarer, hvorfor kun Søs se vaske op i løbet af filmen, imens drengene må gøre, hvad det passer dem. Filmen blev mest kendt på sit forsøg at forvandle Far til en mere nutidig figur, hvilket byder på ganske fint skuespil af bla. Midaldrende Niels Olsen, Gangster Niels Olsen og Transseksuelle Niels Olsen.

[redigér] Citater

  • Når man ska', så ska' man, og jeg sku' (Denne sætning blev senere også brugt i en film af Erik Clausen)

[redigér] Hvad skete der med Lille Per?

Lille Per som lyder som Jørn Ingmann
Ole Neumann - En lille glemt Italiensk serenade03:35

Ole Neumann - En lille glemt Italiensk serenade

Her bliver lille Per til musiker

Lille Per er idag ligesom så mange andre afvigere endt som musiker og trakterer bassen i et meget lille bluesband. Han er stadig lige så fræk og charmerende selvom en koger eller to eller tre eller fire eller fem eller... vist nok har passeret det lille pus.

[redigér] Hvad skete der for Ole?

Searchtool. Uddybende artikel: Til Ole.

Ole gjorde det til sin fornemmeste pligt at stå i vejen. Hele tiden!

Mange har klaget, men ingen har formået at gøre noget ved det.

Personlige værktøjer