European United Left–Nordic Green Left (GUE/NGL)

GUENGL

Oversat til dansk: ?

"De ska' U!"

~ Guy Verhofstadt om GUE/NGL

"Enig!"

~ Bendt Bendtsen om Ovenstående

"Typisk de Borgerlige..."

~ Johanne Schmidt-Nielsen om de andre citater

European United Left–Nordic Green Left (Dansk: Øjropæisk Forening Venstre-Nordisk Grøn Høire) er det eneste parti i EU-parlamentet der ikke ved hvad de vil. Den ene dag er de en flok småborgerlige, økonomisk ansvarlige[1], hyggeonkler (og tanter), og den næste dag er de en fanatisk bande anarko-kommunister. I Danmark udgøres deres medlemmer af Folkebevægelsen mod EU[2].

[redigér] Politik

Hippiemaas

Én af dem der vælger ugens politik i GUE/NGL

Partiets politik er en sørgelig charmerende blanding af revolutionær,- kommunistisk,- stalinistisk,- ikke-kommunistisk[3], anti-imperialistisk, halv-kapitalistisk anti-EU og pro-EU-personer. Tilsyneladende er deres eneste fællestræk, at de er inkarnerede modstandere af et-eller-andet.

[redigér] Værdipolitik

At opremse partiets værdier får en til at græde[4] , så her følger værdiggrundlaget:

Antieu

Dette er partiets vision... ca. halvdelen af tiden.

[redigér] Økonomisk Politik

GUE/NGL har en formel økonomisk politik, der svinger mellem venstre-orienteret blandingsøkonomi og decideret planøkonomi, og de kan vist ikke blive helt enige om i hvilken retning partiet skal gå, hvorfor de nærmest er ude af stand til at samarbejde med de EU-venlige partier, EPP, S&D og ALDE. Man er dog ret enige internt i partiet om, at man ikke skal lefle for de store virksomheder.

[redigér] Plan for EU

Ja, det er korrekt. ... Nej, du har helt ret. ... Imorgen, ja nemlig. ... Bare læg en besked på telefonsvareren, så er du sød. Ovenstående pis gav ingen mening i konteksten[7] og det gør deres parti heller ikke. Lad os opsummere: De er modstandere af EU, men for EU. De er hardcore tilhængere af det Indre Marked, men afskyr det. De kæmper for at gøre EU mere demokratisk, ved at hade det demokratisk valgte flertal. EU skal afskaffes men erstattes af en union.[8].Så deeet...

[redigér] Se også

[redigér] Noter

  1. Set fra en SF'ers synspunkt
  2. Dvs. Enhedslistens medlemmer.
  3. Jo, blandingen er god nok
  4. Af grin
  5. Socialisme ét sted, er det ikke Nationalsocialisme?
  6. Ja, det er fjollet det her
  7. Hvad mon dét ord betyder: se på sammenhængen og gæt.
  8. Sovjetunionen???
Personlige værktøjer