European Conservatives and Reformists (ECR)

ECRlogo

Nej din spade, det er ikke en FCK-fanklub, trods løven.

"Se, her er et parti for den lille mand!"

~ Asfaltarbejderen Kaj om ECR

"De arbejder for dansk velfærd!"

~ Pia Kjærsgaard om ECR

"...hvis vi lige ser bort fra, at de er modstandere af jer begge, så ja."

~ Tammi Øst om ovenstående

European Conservatives and Reformists(Dansk: Øjropæiske Konservatister og Reformister) er en smule misvisende ud fra valg af navn: det er ikke som De Konservative herhjemme, men mere hen i retning af noget vi ikke har i Danmark. Partiet, eller gruppen om man vil, er fast bosiddende i EU-parlamentets Afdeling for Demokrati[1] og er ideologisk set skummel-liberale, hvorfor det er underligt at partiet i Danmark repræsenteres af Dansk Folkeparti.

[redigér] Politik

Bureaukrati

ECR bryder sig ikke om bureaukrati.

Denne flok er en underlig blanding. De dyrker NATO som en afgud pga. drømmen om et stærkt fællesskab, men lidt over halvdelen af medlemmerne hader EU som pesten, samtidig med at resten er regulære føderalister. Partiet er altså delt imellem at hade EPP's og S&D's EU-politik, og at elske den. Det formelle principprogram bærer dog tydeligt præg af, at et mindre flertal er modstandere af EU.

Doerskilt

ECR's Grænse- og Indvandrerpolitik.

[redigér] Værdipolitik

ECR hævder at være kristen-konservative, og ser som sådan sig selv som folk der kæmper for traditioner og et frit marked[2], men i en udgave af det, hvor det helt og aldeles, uden undtagelse og uden skyggen af det modsatte handler om markedskræfterne. Dét - og udlændinge. Af øvrige værdier kan nævnes:

[redigér] Økonomisk Politik

Det må ubetinget være ønsket om at nedlægge EU og holde indvandrere stolen for døren der holder DF i dette parti, for intet sted i principprogrammet står der noget om at tage hånd om de svage, en velfærdsstat el. lign., tværtimod taler principperne om iværksætteri, frihandel, lave skatter, minimalstaten[7] og personligt ansvar.

[redigér] Plan for EU

Det skal bare udslettes, og omdannes til en frihandelsaftale.

[redigér] Se også

[redigér] Noter

  1. Tæt ved døren
  2. I særdeleshed markedet, i dette tilfælde
  3. Hvis det kan betale sig
  4. Så de respektive politikere kan få mere magt derhjemme
  5. I EU
  6. Så længe de er medlem af EU
  7. Modstrider direkte DF's politik
Personlige værktøjer