Et eller andet sted

Sted.jpg

Det har et eller andet sted altid været let at finde et eller andet sted

Al gore.jpg

Al Gore har jo et eller andet sted ret i, at man skal møde folk, der hvor de er, inden det er for sent

Et eller andet sted er et moderne udtryk, der har afløst klassikere som "æh", "øh" og til dels "åh", selv om sidstnævnte stadig benyttes en del i soveværelser, fx

""ååååh, Kaj, dit vilddyr!""

~ Gyda Larsen om Kaj Bent Nielsen

[redigér] Udtrykkets oprindelse

Hvor "et eller andet sted" stammer fra er usikkert, men foreløbige undersøgelser, foretaget af PET, tyder på, at det har sin oprindelse i miljøet omkring børnepasning, det såkaldte pædagogmiljø. Udtrykket passer ligesom på en eller anden måde lidt sammen med jargonen i netop den jobsituation.

[redigér] Udtrykkets brug

Udtrykket anvendes for at dæmpe en sætnings betydning og de reaktioner, en klar og tydelig holdning afføder.

Hvis man udelader udtrykket, risikerer man at stå med en stærk manifestation af sine holdninger og meninger, hvilket kan medføre kritik og mishagsytringer fra diverse pressionsgrupper. Derfor har mange et ønske om at utydeliggøre budskabet, samtidig med at det virker, som om man klart har meldt ud. Derfor indsættes udtrykket "jeg føler et eller andet sted..." foran ens budskab, ligesom ordet "lidt" indsættes før et skarpt negativt ord. Et eksempel kunne være:

30px-Cquote1 svg.png Jeg føler et eller andet sted, at stiknarkomanerne i min opgang er ved at tage magten fra os beboere og jeg er faktisk lidt vred over det! 30px-Cquote2 svg.png
Gyda Larsen om stiknarkomanerne i sin opgang

Vi ser her, hvordan indsættelsen af vatordene udvander betydningen af såvel det afsendte budskab (som de ansvarlige dermed kan ignorere, gudsketakoglov![1]) samt placerer afsenderen i kategorien af ligegyldige borgere, som man bare kan skide på.[2]

[redigér] Udtrykkets placering i sætningen

Selv om "et eller andet sted" er lidt af en universalsætning, er der dog situationer, hvor brugen af dette vatord bør undgås. For eksempel i følgende situation:

30px-Cquote1 svg.png Jeg føler mig røvrendt et eller andet sted. 30px-Cquote2 svg.png
Gyda Larsen om røvrending

Dette er en meget uheldig formulering, som svagt indikerer, at man har fået foretaget en stomi-operation eller på anden måde har tildraget sig huller, som ellers ikke plejer at være der. Kan ikke reddes ved at kombinere med udtrykket: Og så tager vi den derfra.

[redigér] Beslægtede udtryk

[redigér] Finurlige fodnoter

  1. Et sammensat ord
  2. Jvfr. talemåden: Først pisser de på os; så siger de, vi lugter!
  3. Læg også mærke til brugen af ordet men, fx "Du er ikke dum, men ...". Her kan du være sikker på, at vedkommende mener, du er stjernedum!
Personlige værktøjer