FANDOM

"En af de sørgelige ting i vor tid er, at selvsikre folk, der udtaler sig med sikkerhed, er dumme, mens umælende kræ personer med fantasi og forståelse er grebet af tvivl og usikkerhed"

~ Jean-Paul Sartre om sin anmeldelse af Peter Bellis seneste bog[Kilde mangler]

Gingerand

Tv-værten og sprogjongløren Anders Breinholt gør sig aften efter aften munter over andre folks forkerte udtale af fremmedord, han ikke selv forstår (og derpå selv bruger forkert)

Dunning-Kruger-effekten er et videnskabeligt bevist fænomen, der typisk forekommer hos inkompetente personer, som er ude af stand til at erkende, at de er totalt talentløse inkompetente, og dette til trods betragter de sig selv som værende endog betydeligt mere kompetente end alle de andre. Nogle gange lykkes det dog for sådan en selvopblæst nar distanceblænder at dupere sine omgivelser et stykke tid. Nogle gode eksempler er Stein Bagger, Anna Castberg, Bente Klarlund og Helge Sander, som alle holdt et pænt stykke tid, før deres dybt psykopatiske adfærd afslørede dem.

Helt basalt er disse personer dog simpelthen for dumme intellektuelt udfordrede til at erkende, at de vitterlig er dumme. Denne observation blev foretaget af de to sydafrikanske psykologer David Dunning og Justin KrugerWitwatersrand-Universitetets fakultet for genetik og eugenik i 1959.

Ffjcover

Et eklatant eksempel på Dunning-Kruger-effekten var Florence Foster Jenkins, en kvinde, der trods et katastrofalt fravær af sangtalent alligevel troede fuldt og helt på sin stemmes "uforlignelige" klang og derfor afholdt talrige koncerter foran et stadigt voksende og til tider hysterisk grinende publikum. Nu om dage møder man ofte forretnings- og sportsfolk, popstjerner, medieludere, politikere og andre, som lider under dette syndrom.

Omvendt effektredigér

Der findes også en Revers Dunning-Kruger-effekt, som manifesterer sig derved, at individer med faktuelle kompetencer har en tilbøjelighed til at antage, at andre har tilsvarende adækvate kompetencer, hvorfor disse individer ofte undervurderer deres egne kompentencer, sammenlignet med de andres.

Fik prestigefyldt pris for afhandling med meget lang titelredigér

Dunning og Kruger modtog i 1963 Nobelprisen i psykologi for deres doktorafhandling, "Unfulfilled and Unaware of It: How Diaboliticities in Recognizing One's Own Incontinence Impertinence can Lead to Anally Inflated Sphincter-Assessments".

Danske eksempler på manifestationer af Dunning-Kruger-effektenredigér