Dr. Werner Best

Best

Best og Scavenius i en reklamekampagne for maksimaltøj under krigen

Dr. Werner Best (1903-1989) var en berømt herretøjsmodel, som var den første tyske statsminister i Danmark. Han havde et smukt ydre, var toptrimmet nazist og nød Hitlers gunst/brunst.

Da han i Danmark blev dømt til døden, var det ikke mindst pga. af de 20 gummiknipler han var i besiddelse af i Frankrig(1921).

[redigér] Og hvad så med alle de jøder?

I lang tid hed det sig at det var Dr. Best, som var skyld i at hovedparten af de danske jøder nåede at slippe til Sverige. Dette er fuldstændig pure opspind. Da han opdagede at næsten samtlige jøder havde taget billetten til Helsingør og Gilleleje, degraderede han samtlige sine stabsmedarbejdere til Untershützsturmmbanngauleiter eller det der var værre. Hans frygt for Hitlers vrede gjorde, at han for en stund gik lidt stille med dørene. Efter et stykke tid påstod han at samtlige jøder i Danmark var udryddet uden at det kunne modbevises.

[redigér] Efter krigen

Først blev hans dødsdom benådet og konverteret til 20 års fængsel. Efter nogen tid blev han fuldstændig renset og fortsatte sit hverv som fotomodel. I 1956 fik han tildelt elefantordenen af Frederik 9. og var derfor ofte gæst ved officielle begivenheder, så man altid trygt kunne spørge om der var en doktor til stede. Kong Frederik var meget interesseret i at Best skulle møde den smukke unge kronprinsesse men hun var gudskelov ikke interesseret.
Dette tab af ære gjorde Werner Best til en personlighedsforstyrret mand og han døde ensom og forladt på en rasteplads ved en tysk Autobahn tæt ved byen Ausfahrt, uden at efterlade sig efterladenskaber.

Efterfulgte:
Erik Scavenius
Danmarks rigsbefuldmægtigede
1943
Efterfulgtes af:
Vilhelm Buhl
Personlige værktøjer