FANDOM

Tonymanero r DENNE ARTIKEL LIDER AF DISKOFEBER!
Denne artikel er uheldigvis blevet ramt af den uhelbredelige disko-feber.
Tonymanero r
Boernedisco-01

Sodavandsdiskoteker er sjove.

0 173039

Men alkoholdiskoteker er endnu sjovere.

"Ingen kommentarer!"

~ René Díf om noget hvidt stads i ansigtet

"Her er altså så skide skægt! Mig og Mette prøvede lige før at fange det røg som kom ud af maskinen... Det smagte grumt."

~ Allan, 2. B om sit første sodavandsdiskotek

Et diskotek er en forhistorisk betegnelse for en natklub - eller bare forkortet: klub (for de ekstra seje: club). Det er således et spillested hvor en DJ spiller musik i et mørkt rum, mens unge mennesker danser som aber for at tiltrække (primært) det modsatte køn. For at adskille et diskotek fra andre lignende spillesteder, så er det vigtigt at musikken kommer fra en pladeafspiller, CD eller computer - hvorimod de mere traditionelle spillesteder hovedsageligt benytter musikinstrumenter[1].

Musik på diskotekerne gennem tiderneredigér

1970'erneredigér

De første diskoteker opstod som en direkte konsekvens af den kolde krig i 1970'erne. Her var lige netop den rette cocktail af uddøende hippier, godt vejr, hash, LSD og discomusik. Dette tog for alvor fart, da John Travolta valgte at introducere verden til diskotekernes bedårende virkning i dokumentarfilmen Saturday Night Fever.

1980'erneredigér

Op igennem 1980'erne ændrede diskomusikken sig til at være mere ondsindet. Især David Bowie skulle være ganske populær. Især i Berlin. Men langsomt - omend sikkert - blev denne generation fortåget ud i punkerkulturen, som havde katastrofale konsekvenser for deres videre liv. Men diskotekerne overlevede og foretog endnu et genreskift et årti senere.

1990'erneredigér

For i starten af 1990'erne blev især den evigt populære genre eurodance introduceret, og her valfartede folk med røvballefrisure til dansegulvene for at danse til elektroniske rytmer, kvinde stemmer og mandlig rap. En glad tid, hvor diskotekerne oplevede en ny højkonjunktur.

2000'erneredigér

Ja, vi kan jo ligeså godt sige det som det er. 2000'erne var langt fra nogen succes på de danske diskoteker. Man havde primært svært ved at fastholde grebet om især de mandlige gæster, som ikke brød sig ligeså meget om musikken i form af Nik & Jay m.m. Dog fik man lidt tag igen i slutningen af årtiet, hvor technomusikken oplevede en renæssance med nye varanter. Genren blev bøjet til dansevenlige toner i form af trance-, house-, dance- (m.m.) og senest dupstebgenren.

2010'erneredigér

Selvom dette årti stadig er forholdsvis ungt, så er der stadig forholdsvis kronede dage på diskoteker. I langt højere grad er diverse flopgenrer fra 00'erne (hovedsageligt popmusik) blevet afskaffet på diskoteker, og florerer derfor kun i populære remix. Ellers følger man den elektroniske stil fra slutningen af 00'erne, med beat's og høj bas. Og ecstasy.

Hør det nyeste nye på diverse clubs.... Eller hvis du sidder derhjemme med nogle piller, og vil lave din egen fest[2]

Find et diskotek nær digredigér

Dansenoterredigér

  1. Hvis de da ikke er ofre for hæsligt playback, som man ofte ser i forbindelse med Rihanna og Katy Perry koncerter.
  2. Advarsel: kan virke uforståeligt for enkelte befolkningsgrupper.
  3. Her kan du møde Prins Joachim.