FANDOM

Danmarks Fodboldlandshold (DF)
DBU Logo
Fulde navn Det danske fodboldlandshold under ledelse af
unionen DBU af 1889
Kælenavn(e) # Danish Dynamite
# De røde og hvide, som står side om side
når de skal skide
Grundlagt 1908
Stadion IdrætsPARKEN
Kapacitet 42.000 38.000
Formand Jim Stjerne
Cheftræner Ingen!
Liga EM 1984 i Frankrig, VM 1986 i Mexico
EM 1988 i Vesttyskland, EM 1992 i Sverige
VM 1994 i USA, EM 1996 i England
VM 1998 i Frankrig, EM 2000 i Holland
VM 2002 i Japan/Sydkorea, EM 2004 i Portugal
VM 2010 i Sydafrika, EM 2012 i Polen/Ukraine
Hjemmeside www.dkbn.dk www.dbu.dk
Denmarkkit
Roligan 5803b hals dk (2)-t
Hjemmedragt Hjemmeklud

"Og så skyder han... Nej, han vælter!"

~ Svend Gehrs om Michael Laudrup

Det danske fodboldlandshold (eller det danska fodbollslandslag) er et dansk fodboldlandshold som repræsenterer Danmark i sportsgrenen fodbold. Fodboldholdet spiller på Dansk Boldspil Unions licens, og er tilmeldt de aller bedste turneringer i hele europa og verden.

Tidligere historieredigér

300px-Football at the 1912 Summer Olympics - Denmark squad

Trods manglende farver, lykkedes det disse unge mænd at vinde 2. pladsen ved OL første gang de overhovedet rørte en bold.

Den første officielle danske landskamp blev spillet i 1908 på en mark lidt udenfor Valby. Her tørnede lokale fabriksarbejder på det lokale bryggeri sammen, med et fransk mandskab som var kommet til Danmark i hestevogn. Se og Hør var naturligvis tilstede under hele begivenheden, og de kunne berette om en rodet landskamp som blev vundet af Danmark med hele 9-0. Sejren blev tilskrevet en endnu ukendt , som ifølge spillerne skulle havde givet dem "nyt liv" i halvlegen.

Desværre havde de snedige franskmænd snydt Danmark, for de stillede således kun med deres andethold - så deres førstehold var friske og klar til den rigtige kamp som skulle spilles lidt senere på dagen til et eller andet stævne som kaldes OL. Danmark tog til Esbjerg for at tage færgen videre til London. Her ventede det rigtige franske landshold, men det var de gæve danere ganske ligeglade med. De lammetævede de smukke franskmænd med 17-1. En kamp hvor angriberen Sophus Nielsen [1] fik krøllet sit ben. Danmark vandt sølv ved denne forunderlige sportsbegivenhed, og det var vel ganske fint. Så kongehuset gav deres accept til, at det danske fodboldlandshold nu overtog den plads, som det danske kongehus ellers havde besiddet længe - nemlig status som det kæreste danske eje.

Senere historieredigér

Landsh

Danmarks fodboldlandshold da farvepartronen endelig blev installeret i engangskameraer i slutningen af 1990'erne.

Som tiden skred frem, og 1. divisionen[2] i Danmark blev større og større, og bedre og bedre udviklede det danske fodboldlandshold sig i så positiv grad, at selveste Bonnie Tyler i 1944 besøgte træningslejren i Gladsaxe. Hun kom dog med nedladende tilråb til den forsamling af BK FREM spillere som udgjorde 100% af det danske fodboldlandshold dengang. En sank om verdenssituationen, fik Bonnie til at skride i raseri og fodboldlandsholdet kunne fortsætte deres træning. Den dag i dag ved man, [3] at denne nultolerance overfor Bonnie, reddede dansk landsholdsfobold, så man allerede 20-30 år senere kunne spille med om EM og VM - som man tog hul på i Frankrig i 1984.

Kamperedigér

Her på Spademanns Leksikon går enkelte individer meget op i at oplyse læserne om, hvor ligegyldige fodboldlandskampe i virkeligheden er. Og hvor lidt der skal til, for at forklare deres forløb. Vi gider ikke fokusere på kampene - men på det der sker bag kampene, og de slibrige detaljer du ikke hører om i TV2-sporten.

Danske landskampe i år 2012redigér

(Vi venter i skrivende stund i spænding - indtil da kan du jo lege lidt med denne leg.)

Kendte spillere gennem tiderneredigér

og den største af dem alle

Fansredigér

Klaphat

Henning Carlsen har fulgt landsholdet siden 1954

30px-Cquote1 svg Who are you, who are you.. 30px-Cquote2 svg
Danske roligans håner engelske hooligans under kampen mod England

Danmark er meget kendt for at have en positiv tilskuerstemning til landskampene[5] som bliver spillet i PARKEN. Gennem årtierne er danskerne blevet fortryllet med den ene latterlige geniale merchandise efter den anden. En arv som eftersigende skulle være gået i arv fra generationer til generationer, således at sjælen og roligan-kulturen stadig lever videre i bedste velgående på tribunen. En sand Werthers fortælling.

Således er det danske nationalstadion fyldt med klaphatte, flag, øl og sidst - men absolut ikke mindst - bølgen, som er et uundværligt inventar på Danmarks hjemmebane. Selvom den i disse år har oplevet et fordyk, og kan være svær at starte for de gæve roligans som bag det ene fodboldmål på den ene endetribune, ihærdigt forsøger at holde liv i roligan-kulturen.

De danske roligans er frygtet af hele verden (især af Vladimir Putin) og har ry for at brænde tribuner og stjæle bolden.

Se ogsåredigér

Morten Olsens noterredigér

  1. her kan Nickolas Bendtner godt gå hjem og put-sove
  2. som det hed dengang
  3. og selveste Gud har bekræftet det
  4. I skarp konkurrence med andre øreklingende øgenavne, såsom: flatlusene, flødepusene, molboerne og Olsenfanden
  5. i hvert fald ifølge os selv