Dej

30px-Cquote1 svg Jeg elsker dej 30px-Cquote2 svg
Dig om den kæreste, du kun har for at få sex

Dejmis

Der findes mange typer af dej, fx trylledej, pizzadej og køddej [1]

Dej er en blanding af en væske (typisk vand eller sæd), mel og smagsstoffer og krydderier som fx birkes. Dej anvendes til bagning af fx franskbrød og kager. Dej kan være helt flydende, fast eller en klæbrig, våd masse. Flydende dej bruges fx til kager, men dej til mange slags brød er en fast, elastisk substans. Dog er franskbrød meget vådt og klistret. Ofte fordi der bruges meget sæd. Dej kan også fremstilles uden væske, dette kaldes mørdej. Mørdej bruges til bl.a. tærte-, tartelet- og tøjtebunde. Ud over de ovennævnte ingredienser, indeholder dej ofte et hævemiddel som fx gær eller lort. Disse medvirker til at dejen, når den hæver, bliver let og luftig.

[redigér] Trivia om dej

Dejens fremtid afhænger meget af hvor alkoholiseret den pågældende bager er. Af og til hænder det at bagere i deres delirium skaber de mest vanvittige former for bagværk.[2]

Læsø (Danmarks Roswell) er der beretninger om en bager, der har skabt vederstyggeligheder, som overgår selv rædslerne i Dunwich og Innsmouth (se H. P. Lovecraft). De turister, som har været udsat for det, vil aldrig helt komme sig over deres traumer. På en mindre ø i kongeriget Danmark [3] var der en bager, som eftergjorde eksperimentet. Eksperimentet gik frygteligt galt, og nu er der en bro over til Sverige.

Dej bruges også i enkelte lokale dialekter, som substitut for ordet dig. [4]

[redigér] Dejlige dejnoter

  1. Det er nordmændene, som har fået den bizarre idé, at hakket kødfars skal kaldes for "Køttdejg" eller sådan noget
  2. Dej har somme tider en konsistens, der har en slående lighed med ældre kvinders bryster
  3. beliggende et sted Sjælland
  4. Eks.: Jaj elsker dej
Personlige værktøjer