Cykel

Cykeltegning

En tegning af en cykel med de forskellige cykeldeles navne på engelsk. Denne tegning gør ikke ret megen nytte, når du skal lære at cykle, men den ser utrolig lærerig ud.

En cykel er et kompliceret transportmiddel, hovedsagelig til brug på landjorden. De personer, der benytter sig af cykler kaldes cyklister.

En cykel minder meget om en motorcykel uden motor.

[redigér] Hvordan man cykler

At cykle er en kompliceret affære. Først placerer du dit korpus på den såkaldte saddel, og prøver at holde balancen. Du vil med garanti vælte, og allerede da har du lært en vigtig lektie: Cykler skal bevæge sig, og ikke stå stille. Prøv dernæst at placere dig på samme måde og holde godt fast i cykelstyret (se tegningen), imens du træder med dine fødder på pedalerne under dig. Hvis du er heldig, kan du holde balancen i længere tid end før og måske endda bevæge dig fremad, denne gang. Tillykke, du er nu en cyklist og dermed klar til at blive kørt ned i trafikken.

Er et par års træning kan du forsøge dig med de mere avancerede ting som for eksempel at bruge ringklokken og du kan udskifte cyklen med en, hvor du kan skifte gear.

30px-Cquote1 svg You can ring my bell 30px-Cquote2 svg
Mig om min ringklokke

[redigér] Se også

Personlige værktøjer