CD

CD står for Cirkelformet Dims, men er i daglig tale også kaldt disk eller disc. Den bruges til digital opbevaring af alt muligt.

[redigér] Historie

CD'en opstod omkring 1982, skægt nok samtidigt med at partiet CD kom i regering, og de var rigtig seje, for de skulle læses med laser (altså ikke itu-revet tøj, de dér stråler). De fungerede som afløseren for plader, da de var mindre og lød bedre. Nogen folk påstår, at CD udkom for at erstatte bånd, men bånd er jo aldrig regnet med i musikkens historie, så det gør vi heller ikke her.

[redigér] Teknikken

En CD er fyldt med bittesmå huller, som du ikke kan se. Sammensætningen af de forskellige størrelser huller giver så en god musikalsk følelse (hvis man altså har god smag, selvfølgelig). Det er dog med tiden blevet muligt at bruge CD'er til computer, istedet for floppy disk. Der kunne være meget mere på.

[redigér] Måder at bruge en CD på

2B2A1216E737D776E040007F01007675

Det her er coveret på en lovlig CD, fordi jeg har betalt det, den nu koster. Nej, det er ikke min, det er min mors!

[redigér] Musik-CD

[redigér] Lovligt

Du kan købe dine musik-CD'er i en musikforretning. Så kan du tage dem med hjem og putte dem i en CD-afspiller og høre dem. De fleste DVD-afspillere/computere/alt elektronisk kan også afspille dem. Nu har du så fået brugt dine penge, hvis du vil undgå det næste gang, kig nedenfor.
CD1

Her ses et eksempel på en CD med ulovligt brændte mp3-filer. Mr. Platinium aldrig udkommet på en rigtig CD, så hvis du vil høre ´ham er det den eenste måde.

[redigér] Ulovligt

Nå, så du har tænkt dig at skaffe dig musikulovlige metoder? Du kan starte med at spørge en ven eller anden bekendt, om personen har en CD, du gerne vil have. Så kan du lige låne den, og så lige kopiere den. Du kan også downloade sangene på Internettet som mp3 (hvis du er smart, finder du noget bedre end mp3) og så brænde dem på CD. I begge tilfælde er det ulovligt, for du har ikke betalt for musikken. Men du har betalt for CD'en, du kunne bare have beholdt mp3-filerne, så havde du slet ikke haft nogen pengeproblemer.

[redigér] Datadisk

Det er sådan set det samme som det ovenfor, bare med data istedet for musik, og så skal man køre det på en computer.

[redigér] Film

Det er sådan set også det samme... Det anbefales dog at bruge DVD'er istedet, der kan være mere og i bedre kvalitet.

[redigér] Metoder, der ikke afhænger af CD'ens indhold

Du kan også have det sjovt med at dreje disken f.eks. ved at kaste den eller bruge den som hjul på et eller andet. En CD har også visse evner som spejl. Ikke nok til at man kan se sig selv, men nok til at man kan lyse andre mennesker lige i øjnene. Du kan også prøve at ridse en anden persons CD og så se reaktionen.

Personlige værktøjer