Brusuddeler

ThumbsUp
Sodastream1

Den første sodastream var som man kan se skabt af Ken Wood inden den blev et selvstændigt brand. Som man kan se skulle maskinen først aktiveres vha. et håndsving.

En brusuddeler er slang for sodavandsmaskinen. I ved den hvor skal købe en CO2-kvote før i får lov at købe en kulsyrepatron. Nu vil onkel Frode (og hvad vi nu ellers hedder) simpelthen tage jer i hånden og føre jer tilbage til en fjern fortid hvor der kun fandtes grøn sodavand, hindbærbrus og Druëta (Chabeso var allerede blevet udkonkurreret). Markedsførerne hed Faxe Koral og Jolly Cola. Kendteste mærke er SodaStream.

[redigér] Ideen om Sodastream fødes

Soda2

Det første sodavandapparat var meget besværligt at betjene

Soda3

Den genfødte klassiske orange sodastream med ekstrakterne i despenserflasker for at undgå griseriet

Soda4

Her ses designet idag

Soda6

...og her med sovs og cola til.

Ideen om carbonisering af vand til læskedrik er gammel og med tiden blev det bryggeriernes hverv at producere læskedrikke med kulsyre i da de alligevel havde et stort flaskeskylnings- produktionsapparat. Den kendteste læskedrik var Coca-Cola som stadig tilsættes kokain den dag i dag for at bevare sin markedsposition.

Sodastream kom til verden i 1903 og blev opfundet af Guy Gilbey som var ansat ved London gin distillers, W & A Gilbey Ltd. Helt tilbage i 20'erne kunne man få koncentrater med kirsebærsmag og blåbærsmag. Men det blev aldrig den helt store succes og efterhånden overtog sifonen den opgave når man skulle have lidt brus i whiskeyen.

[redigér] Sodastreams renæssance i 70'erne

I de antiautoritære 70'ere steg leden mod de etablerede bryggeriers usle måde at udbytte fattige skolebørns lyst til sodavand. Ja en Faxe Koral Grape Tonic kostede hele 1 krone og 32 ører og en øl lidt mere og så var der pant oveni.
Efter der havde været en regulær opblomstring i hjemmebryggeriet af øl som gjorde at en fandens masse mennesker døde eller måtte have udført en stomi, tænkte man at det ikke var så kompliceret at lave en sodavand. På den måde kunne man alligevel svække bryggeriernes indtægter.

[redigér] Klassiske ekstrakter

Når man havde karboniseret vandet skulle man derefter hælde noget ekstrakt i som var noget sirupsagtigt stads. Det var dette stads som blev Sodastreams endeligt i 70'erne, da mange skulle på skadestuen og have deres fingre adskilt pga. umådeholden misbrug af Sodastream-ekstrakt.

De klassiske ekstrakter er:

  • Pære
  • Squash
  • Hindbærbrus
  • Cola
  • Grape tonic

[redigér] Sodastream på randen til klima-10'erne

Soda5

Her prøver to kvinder at sætte deres Sodastream op, men du kunne som sædvanlig ikke finde (ud af) manualen

Efter nogle år i mørket er Sodastream vågnet som front-end quality-vare i El-Gigantens sortiment og der blevet lodset masser af ekstrakt og halvtomme kulsyrepatroner hen over disken af skjorteklædte handelsskoledesertører.
Hemmeligheden er såmænd at man har gjort flaskestørrelsen større, så man også kan se fodbold med en Sodastream-sodavand i den ene hånd.

Desværre er designet blevet lidt mere eksklusivt, så dingenoten også kan passe ind i det stilrene designer-miljø hvilket har gjort prisen på den noget større.

Problemet med det politisk forkerte i at have C02-holdig dims stående frit fremme, så man lige kan trykke på en knap og gøre hungersnøden i 10 afrikanske landsbyer 15 gange større, ordnes med et eller andet mærkeligt klimamærke som ingen kender men som er godt designet.

[redigér] Nutidige ekstrakter

  • Rigmor Zobel Special
  • Gucci Lemon
  • Dolce Gabbana Slim Sack Rasperry
  • Ole Henriksen Light

og...

  • Ole Erling Happy Hammond

[redigér] Se også

Personlige værktøjer