Bogstav

"Min baby hun skrev mig et bogstav"

~ Joe Cocker om den danske oversættelse af sangen "My Baby she wrote me a letter"

Nummerplade

Nummerplader har ofte bogstaver, uden at det nødvendigvis bliver til ord.

Bogstav er - først og fremmest - et rigtig sjovt ord. Ud over at de syv bogstaver signifikerer et abstrakt (og dog konkret) begreb, så rummer ordet i sig selv to andre ord, nemlig bog og stav, der også er ganske morsomme entiteter.

[redigér] Brug og misbrug af bogstaver

I sig selv er de fleste bogstaver ganske uskyldige. Enkelte bogstaver har - ikke mindstdansk - en betydning i sig selv. Dette er tilfældet med bl.a. vokalerne a, i, ø og å. Hvis man befinder sig i Jylland eller andre dele af Udkantsdanmark, kan man også opleve hele sætninger, der blot består af vokaler, fx "A æ u å æ ø i æ å". Hér er der tale om en jyde, som meddeler sin omverden, at han/hun er ude på en ø i en å. Formodentlig har der været tale om et råb om hjælp, men dette fremgår ikke af dialektforskernes annaler.

Anderledes farligt er det med sammensætningen af vokaler og konsonanter, for denne kombination kan være yderst risikabel. Visse af de ord, man kan danne med disse to bogstavgrupper, kan medføre død, invaliditet og konkurs! I sagens natur kan vi ikke nævne disse ord, da CIA og PET i så fald øjeblikkeligt ville lukke Spademanns og resten af internettet. Forsigtigt kan vi dog antyde en række situationer, hvor man ikke skal bruge bestemte ord ...

[redigér] Situationer, hvor man ikke skal bruge bestemte ord

[redigér] Lær at holde kæft

I det hele taget skal du være varsom med at bruge din ytringsfrihed hæmningsløst. Bogstaver, ord og sætninger kan føre til idéer, som kan sætte folk griller i hovedet, så de - fejlagtigt - tror, at de har ret til alt muligt og at de bliver snydt, så vandet driver af de egentlige magthavere og deres finansielle bagmænd.

[redigér] Nyttig information om bogstaver

Det er værd at vide, at bogstaver anvendes til mange nyttige ting. Her er et par leveregler:

  1. Fyn findes der et dyr som hedder "G".[2]
  2. Danmarks Radio findes der en med skæg, der leger med bogstaver.

[redigér] De danske bogstaver - alle 28

Her følger en komplet og alfabetisk liste over alle de bogstaver, vi bruger på dansk. Hvis det ikke er nok, må vi anbefale folk at bruge andre skriftsprog.

[redigér] Bogstavelige fodnoter

  1. Hold dig i det hele taget fra lufthavne. Tag en bananbåd i stedet
  2. Ja, der findes Gibbonaber, Giraffer og GuldfiskFyn
  3. Med versaler for nemheds skyld
Personlige værktøjer