Black metal

Sort metalplade
Her ses en sort metalplade.
Og jo, det lyder hæsligt hvis du afspiller den på grammofonen.

Black metal er en lys og positiv musikgenre, der blev opfundet af brødrene Sirius og Jack Black tilbage i de glade 60'ere, som en modreaktion mod den ondskabsfulde og menneskefjendske hvide popmusik, der i vore dage primært repræsenteres af The White Stripes, Barry White og Tina Dickow.

[redigér] Black metal vs. White pop

Den hvide pop, hvis menneskefjendskhed med stor tydelighed ses i numre som The White Stripes: "There is no home for you here girl, go away" var i 1960'erne ved at overtage verdensherredømmet på musikscenen, og klimakset blev nået med The Beatles-albummet "The White Album", da det universalt positive band The Rolling Stones som de første svarede igen, hvilket skete med nummeret "Paint it Black", og de fortsatte med at vise deres altomfavnene accept af alle i nummeret "Sympathy for the devil", hvor Beatles svarede igen med kun at hylde enkeltindivider som "Lucy in the sky with diamonds" og "Lovely Rita". Senere kom også Metallica ind i kampen, og markerede deres utilfredshed med en masse onde coverversioner af "The White Album" - og kaldte albummet for: "The Black Album".

[redigér] Gråzonen

Enkelte bands forsøgte at gyde olievandene ved at lægge sig farvemæssigt mellem de to stridende bands. Her kan nævnes bands som Burnin' Red Ivanhoe, Deep Blue Something og Al Green, og sange som "Red Red Wine", "Blå Mandag" og "Green, Green Grass of Home", og Stones forsøgte da også at åbne op for dialog med nummeret "She's a Rainbow", hvor der blandt andet synges: She comes in colours everywhere, she combs her hair, men fra den hvide lejr var der ingen tegn på forsoning, og man svarede hårdt igen med "The Whiter Shade of Pale" og "Nights in White Satin".

[redigér] Se også

Personlige værktøjer