Blå

"Anybody singing the blues is in a deep pit yelling for help"

~ Bob Dylan om the Memphis blues

Blue fruit

Blå er en farve, der minder lidt om grøn; der er bare ikke så meget gult i den. Den blev udviklet af de amerikanske nybyggere i starten af 1800-tallet, som et værn mod de "røde" eller "rødhuderne". Blåt blev brugt af de såkaldte "Blåfrakker", og farven viste sig hurtigt at være umådelig effektiv, så i løbet af få årtier var stort set alle de røde enten døde[1] eller spærret inde i reservater.

Herefter blev der i en del år ikke forsket i blåt,og det gik næsten i glemmebogen. Imidlertid var antallet af sorte i Amerika steget voldsomt, og det var der en del hvide, der ikke var helt tilfredse med. Derfor fandt de hvidt blåt frem igen, og mange mange sorte[2] døde i løbet af det næste århundrede.

Den sidste gang blåt blev brugt i stor stil, var under 2. verdenskrig. Pearl Harbor var netop blevet bombet, og amerikanerne (ja, sjovt nok stadig Amerika) tvunget ind i krigen. Med ødelæggelsen af store dele af deres flåde, følte amerikanerne sig en smule pressede, man kan vel nærmest sige, trængt op i en krog.[3] Derfor genoptog de i desperation brugen af blåt, som et sidste middel mod de aggressive gule.[4]

For andre slags blå, se også Ththalocyanine blå

[redigér] Fodnoter

  1. En god rød er en død rød, som George W. Bush yndede at udtrykke det
  2. Men de har rytmesans, de negre, dét må man gi' dem
  3. Ligesom i Korea, Vietnam, Irak og Afghanistan
  4. Også kaldet skævøjer
Personlige værktøjer