Biograf

Biograf

Nordens største biograf hedder Imperial og ligger lidt for tæt på Københavns Hovedbanegård.

Biograf (tysk: Kino, engelsk: Biffen) er et sted, hvor filmliderlige folk placerer sig, for at se en film. Det er en bygning som typisk er opbygget på et cementfundament, for at optimere billedkvaliteten. Endvidere er biografen ikke en opdatering af amfiteaterene i antikkens Grækenland - selvom plottet i diverse biograffilm minder lidt for meget om en græsk tragedie.

[redigér] Det siger loven!

  • I alle danske biografer er der rygeforbud. Det betyder at man ikke må ryge der. Overtrædelse vil medføre bortvisning. Dog sidder operatørerne i det hemmelige biografrum bag din ryg, og hiver det ene hvæs efter det andet i sig - for de kan ikke blive bortvist, da de er de eneste der må og kan trykke på play-knappen.
  • I alle danske biografer er det ulovligt at forstyre forestillingen for andre. Det betyder at du ikke må prutte, bøvse, spise, drikke, hoppe, synge, snakke, sove, onanere eller nyde filmen mens du sidder i biografsalen. Overtrædelse vil medføre politianmeldelse og i værste fald fængsel.
  • I alle danske biografer er det forbudt at optage biograffilmen på din mobiltelefon. Overtrædelse vil medføre en reprimande. Istedet henviser biograffolkene dig til at benytte et Canon Vixia HF G10.

[redigér] Se også

Personlige værktøjer