FANDOM

Vinyl-fence

Berlinmuren opdelte Berlin og Omegn i to ligestore dele

Berlinmuren (eller: den berlinske mur) var en mur som delte Berlin i øst og vest. Samtidig delte den derfor også Tyskland i Østtyskland (DR1) og Vesttyskland (BNP).

Det hele startede (eller sluttede om man vil) i kølvandet på 2. verdenskrig og den kolde krig. Efter 2. verdenskrig kunne de 4 vindende stormagter ikke beslutte hvem der ikke skulle eje Berlin. Så derfor hentede de inspiration fra kommunismen, og delte byen op i 4 lige store dele. Mest interessant blev det, fordi Sovjetunionen fik den østlige del, mens USA og Co. fik den vestlige. Senere skulle denne opdeling blive symbolet på den kolde krig. Ideologierne imellem.

Muren blev i 1989 væltet af ukendte gerningsmænd, som sandsynligvis var ude at fulde sig efter endt bodega besøg. Heldigvis resulterede dette i at den kolde krig fik sin ende, og Berlin endelig kunne slippe for den latterlige mur og atter blive tilgængelig for kommunister og facister.

How-to-build-a-stone-wall1

Enkelte steder var mere udsatte end andre, som her ved grænseovergangen midt i Berlin

300px-Hitler rapper
"...Det var sgu da dengang vi var besat..."

Denne Artikel hylder med Respekt, de ubetydelige Fænomener som forekom i 1940'erne.