FANDOM

Barsel

En typisk barselsorlov blandt De Unge Mødre - Tenna-Zimone her, er i 1. uge af graviditeten.

"Flere mænd skal tage barsel!"

~ Zenia Stampe

"Ja - hun har ret!"

~ Speltkusse om ovenstående

"Enig!"

~ Feminist om alt det andet der er sagt

Barselorlov er en statsfinaseret årelang øv-dag, hvor man kan bruge en masse energi på at knytte sig til talkshow-værter sit afkom, medens man venter på at ungen efterlades de næste 17 år+ på en offentlig institution. Barselsorlov er som udgangspunkt designet til at mor og barn udvikler det for psyken uendeligt vigtige bånd, men bruges i moderne kontekst mest som et våben i ligestillingsdebatten.

Et diagram der hjælper digredigér

Kvinder på barsel Mænd på barsel
Funktion for barnet Den nybagte mor skal skabe det tætte, ubrydelige bånd mellem mor og barn, og ikke mindst amme ungen (helst på en ammecafé), da børn der ammes af egen moder, statistisk er langt mere velfungerende end os andre. Også er det i øvrigt både naturligt og øko-bevidst. Hans funktioner er det samme som kvindens; at skabe det tætte, ubrydelige bånd mellem mor og barn, og ikke mindst at amme. At det på ingen måde er muligt for en far at opfylde disse betingelser, er underordnet så længe det er in i offentligheden.
Funktion socialt At nyde den høje status det giver at mase en barnevogn ind i stopfyldte busser i myldretiden, medens man udgør et levende bevis på fortidens kønsrollemønstre. Købstedernes caféer har heller ingen mulighed for at nå medierne, medmindre mødre i flok vælter ind- og patterne ud i fuld offentlighed, for derefter at klage over at de andre gæster ikke bryder sig om sjaskende modermælk, der sprøjter ud over den 49 kr sandwich med skinke og ost man netop har købt i sin frokostpause. At kæmpe med den begyndende identitetskrise, medens man lyver for sig selv og siger at man gør lige så meget nytte for en nyfødt, som ungens mor.