Bark

Barket.jpg

Lige her over ses noget barkflis, som opstår når man hugger gamle træskibe op. Øverst et blåtryk af rigningen på en bark, og midtfor ses Hapsepsut på vej til eftermiddagskaffe hos Nefertite

Bark er en træsort,[1] der vokser på ydersiden af træer, ligesom den hyppigt anvendes til bygning af sejlskibe. Ordet kommer fra det latinske barca, der betyder bog båd. Romerne har så igen hugget ordet fra grækerne (βάρκα), der brugte betegnelsen om den båd, som Nefertite brugte, da hun drog på pilgrimsfærd til Punt.

[redigér] Hvad er bark?

Bark består af et porøst væv af træfibre, der transporterer vand og næring til toppen af træet masten, hvor det øverste af rigningen gøres fast.[2] En bark kan have alt fra tre til fem master, hvor det dog er betegnende, at der føres råsejl fra de forreste master, men gaffelsejl fra mesanmasten. Ellers er rigningen normal fortil, med fok, klyver, jager etc.

Trisambig poseidon.jpg Dette er en artikel med en flertydig titel.
Det vil sige at vi med vilje har ledt dig på afveje. Dette har vi gjort for kunne bagtale dig groft, imens du er forvirret og forsvarsløs. Hvis du ikke ønsker, at vi skal fortælle onde historier, om hvilken ynkelig taber du er, så klik på et link for at finde skovstien igen. (Se alle artikler, hvis navn begynder med "Bark").

[redigér] Sejlende fodnoter

  1. Emballage til træer, da man oftest ikke kan få plasticposer i den rette størrelse
  2. det gælder især stag og vant
Personlige værktøjer