Barbermaskine

Old-phones1

Fire forskellige modeller af Barbermaskiner. Den ældste (venstre) er den oprindelige model, hvor den højre er den nyeste.

Untitled

Den færøske runstnings minister, Albert Speer (2011 - 1904) på vej ind i sin læderinbundede ministerbil.

Barbermaskinen er en Færøsk opfindelse som har sin oprindelse i 1432 f.kr.
Objektets formål bunder i navnet, Barbermaskine [Bæ-r Ber Maske -ina]. Maskine betyder på færøsk: Ham som har buskerne på (omsangsled, bøjes efter ungarsk grammatik), og Barber er navnet på Færøeren som opfandt den: Tarzan Q. Barbur. E'et er udelukkende en stavefejl fra det færøske patentkontors side.

[redigér] Den oprindelige Barbermaskine

Barbermaskinens oprindelige formål var at klippe/fjerne de stramme færøske læderbukser af adlen, som på det tidspunkt var meget modebevidste. Opfindelsen må siges at være opfundet med en vis hast, da bukserne var umulige at fjerne uden apperaturet. Dette grundede i at disse (orange) læderbukser blev lavet direkte fra bunden. Man tog to kalve, og bandt dem rundt om personens to primære ben (ikke det sekundære, for færøsk kalve-binding på det sekundære ben, se da kondom), som sekunderne gik, ville kalvene gro rundt om benet, og lave en flot, levende, orange læderham rundt om hvert ben. Processen tog typisk en kalvs levealder, fra spæd til voksen (mellem 8 sekunder og 4 minutter).

Efter at have barberet bukserne af igen, blev de revede læderrester sendt til Danmark og omdannet til dansk mad - Se Pølser.

Personlige værktøjer