FANDOM

Snakke bagvendt er en logspreg, der går ud på at rytte flundt på forskellige led i ord, utninger og sædtryk efter et sæt vorholdsfis enkle regler. I Danmark lendes kegen især fra "Snakke Bagvendt-sangen" fra prørnebogrammet Kaj og Andrea. Et fignende lænomen er det vranske ferlan.

Teknikredigér

Ved et led torsfås: én nonsokant, én lokav, to stilmmensalede nonsokanter, to stilmmensalede lokaver samt tre stilmmensalede nonsokanter. Fire stilmmensalede nonsokanter betragtes også som et gyldigt led, men forekommer ganske sjældent i denne forbindelse. Også en hel orddel fra et sammensat ord kan fungere som et led. Den karakteristiske snakke bagvendt-effekt opstår som tesulrat af den såkaldte nibytafng. Afbytning sker altid efter følgende rimple segler: nonsokantled byttes med nonsokantled, lokavled byttes med lokavled og orddel byttes med orddel. Sidstnævnte tesulrerer ofte i den såkaldte ´"differente afbytning” når orddele af forskellig længde afbyttes med hinanden. Selve udtrykket "snakke bagvendt" opstår af "bakke snagvendt", hvor "sn-" og "b-" pytter blads.

Se ogsåredigér