Bøh

Sorte slyngel

Her ses et billede af en sortklædt person på vej til at få sin arv udbetalt, blot ved at sige bøh på det rigtige tidspunkt.

Bøh er en lyd, som i 63.7 % af alle tilfælde anvendes i et forsøg på at skræmme/true andre. Det er dog ikke altid at forehavendet lykkedes. De sidste 45. 5 % af tilfældene drejer sig udelukkende om udtalefejl. Mange folk ved simpelthen ikke, at det ikke hedder øh bøh, men æh bæh, når der er noget man ikke ved. Det er alt sammen skolelærernes og talepædagogernes skyld.

[redigér] Det uhyggeligste bøh

Et bøh, der kommer fra noget, som man ikke kan se, er det uhyggeligste af alt, for kan man ikke se sin fjende, kan man heller ikke uskadeliggøre den. Hvis du pønser på at få din arv udbetalt lidt hurtigere, ved at skræmme nogen til døde, opfordres du til at iklæde dig sort tøj og skræmme dit offer en mørk og sort nat, hvor du vil være usynlig i mørket. Hvis du altså undgår lyse baggrunde, lommelygter og lignende.

Der hersker stor uenighed om, hvorvidt det er moralsk forkasteligt eller ej at anvende bøh til at berige sig med.

[redigér] Bøh i børneopdragelsen

Mange mener at det er en uskik at bruge bøh i børneopdragelsen, da det vil skræmme de små poder fra vid og sans. Eksperter har dog påvist at børn er mere hårdføre end som så, og at en hjemmevandt omgang med bøh rent faktisk kan hjælpe barnet gennem barndommens største udfordringer, hvorfor det anbefales at barnets første ord bliver - netop - "bøh"!

[redigér] Eksempler på brug af bøh:

  • Står barnet foran en børnelokker vil barnets første udbrud - bøh - skræmme denne fra vid og sans, og barnet kan nå at kravle i sikkerhed inden børnelokkeren kommer sig.
  • Er der derimod tale om en Bøhmand må man dog tage stærkere midler i brug, hvorfor det anbefales at barnets andet ord bliver "tittebøh"!

Herefter må man nok hellere se at få lært barnet at sige "mor", hvis man da ikke ønsker at ende som enlig far.

Personlige værktøjer