FANDOM

Donna and Toby

Askepot!

Askepot er et kendt eventyr, skrevet af den kendte forfatter Walt Disney. Titelpersonen er en ung pige, der bor sammen med sin onde stedmor og to onde stedsøstre, hvor hun tjener dem som deres personlige husslave. Oprindeligt hed hun egentligt Cinderella, men da hendes mange husgerninger blandt andet indbefatter at tømme askebægrene, når stedmoderen og stedsøstrene har fyret en fed, kalder de hende "Askepot". Hun har også en mor, der er død. I slutningen af eventyret vinder hun den smukke prins ved at skære sin ene fod af.

Askepot er nu flyttet til Island, hvor hun lever livet på vulkaner, da hun blev træt at folk, der går i for små sko.

Film redigér

Askepot er filmatiseret i mange versioner, nogle mere stuerene end andre.

  • Disneys egen version. Er nok den mindst stuerene, da den indeholder menneskelige rotter, danske stemmer fra 60'erne og i den nyeste efterfølger: tidsrejser(!). Tilgengæld mangler de øjneudhakkende duer og de massive referencer til selvskæreri.[1]
  • Andre udgaver. Jooo... Der har været andre. Men de har ikke været i vigtige popkulturen eller fået billige efterfølgere. So who cares! I hvert fald ikke mig.

Se også redigér

Fodnoter redigér

  1. Gjort for at forhindre en "R" bedømmelse af de amerikanske censur myndigheder. Walt Disney rasede over dette til hans dødsdag