Arriva

Bilforhandlerkæde og transportselskab i rivende afvikling.

[redigér] Historie

[redigér] Bustiden

Arriva startede som en gusten autoforhandlerforretning lidt uden for Oxford ved navn "Arriva Olsen", opkaldt efter ejeren af samme navn.

Da forretningen i slutningen af 70'erne begyndte at skrante, grundet bedre offentlig transport, fik han dog en, må man sige, genial idé: Via en række stråmænd fik han den britiske stat til at sælge ud af sine busruter, som han derefter opkøbte, og sørgede for at de kørte tilpas dårligt til at folk ikke kunne benytte dem til at komme nogen steder hen med, men samtidigt kørte tilpas godt til at regeringen ikke lagde mærke til at de kørte dårligt.

Som tak fik han som belønnning hvad han kunne skrabe ind af billetpriser, plus det beløb, der ellers skulle have været brugt til nye busser.

På dén måde kunne han nu sælge endnu flere biler, og samtidigt skumme alt hvad der hed overskud på busserne, der jo kørte endnu dårligere end før.

Men dette var dog ikke nok for Arriva Olsen, for der var stadigvæk folk (hvoraf en del sjovtnok hed Bahnsen), der ikke havde bil.

[redigér] Togtiden

Der fandts nemlig også skinnebåren trafik, og dén måtte Arriva Olsen også komme til livs, for at kunne sælge endnu flere biler, så Arriva måtte have fat i stråmændene endnu engang. Efter lidt fixfakserier lykkedes det ham at overtage en del af de britiske banestrækninger, hvorefter alt gik i rivende afvikling. Efter en del forsinkelser og aflysninger fik folk nemlig hurtigt nok, og købte sig en bil hos Arriva Olsen i stedet, samtidigt med at Arriva fik penge af staten for at køre togene. -Manden KAN rent faktisk både blæse og have mel i munden på samme tid.

[redigér] Nutiden

I dag har Arriva Olsens koncept bredt sig til mange lande, hvor udtynding i køreplaner og nedlæggelse af stationer er blevet dagligdags begivenheder. Grundet Arrivas store popularitet forsøgte andre togselskaber at benytte sig af samme koncept, heriblandt DSB, men dette var dog ikke helt gennemtænkt, da afdelingen "Danske Stats Bilforhandlere" forlængst var blevet solgt fra, hvorfor resultatet blot var færre kunder, og ikke flere solgte biler.

Personlige værktøjer