Angantyr

Angantyr

Angantyr lignede muligvis Hugleik. Muligvis ikke. At Angantyr kom efter Hugleik i kongerækken ses tydeligt derved, at Angantyr anvendte hessiantapet, hvilket var fuldstændig umoderne på Hugleiks tid.

KARTOFLER

Det var muligvis disse kartofler, Angantyr hældte vandet fra. Muligvis ikke. Måske er det samsøkartofler. Måske ikke.

Helge-ask

Endelig en kvik viking, der tog et billede af Angantyr på vej til Samsø. (Bemærk at billedet oprindeligt er analogt og er digitaliseret senere)

Angantyr alias Ongendus regerede som konge af Danmark omkring 710 e.Kr., sandsynligvis til 728.

[redigér] Ved vi virkelig det?

Jo, det ved vi, fordi han fik besøg af en kristen missionær, der ville omvende ham til etellerandet med noget gud og noget religion og det. Den gode missionær fik desværre røven på komedie, for som han selv skrev, den gode Broder Willibrord (senere Sankt Willibrord):

30px-Cquote1 svg
Han var mere vild end et udyr og hårdere end sten
30px-Cquote2 svg
Broder Willibrord om Angantyr i sengen

Nå, Willibrord fik da 30 drenge med hjem, som han kunne oplære i kristendommens mysterier.

[redigér] Er han død?

30px-Cquote1 svg
Angantyr døde af et slagtilfælde
30px-Cquote2 svg
Broder Willibrord om et tilfældig hammerslag

Ja! Angantyr selv døde vist på Samsø, da han var ved at hælde vandet fra samsøkartoflerne. Hans elleve brødre blev også dræbt i det, vi kalder ultra-sene aborter. (I dag må aborter ikke foretages på folk, der er født. Det ser man meget strengt på - det hele var bare mere afslappet dengang). Arkæologer er forøvrigt enige om, at der var et stort slag på Samsø i 728. Muligvis et hedeslag. Der har måske også være et forslag i 727. Og et omslag i 730. Det hele endte ihvertfald med det store bagslag i 1864.

[redigér] Hvad ved vi mere om Samsø?

Der kan spilles tennis i Tranebjerg. Der er golfbane ved Besser. Du kan leje en cykel en dag for 60 kr. i Mårup.

[redigér] Hvem efterfulgte Angantyr?

Det gjorde Kylie Minogue, der lå 4 uger på førstepladsen med Can't get you out of my Bed. Og kong Helge, naturligvis. Måske. Tror vi.

[redigér] Kan noget af det her i det hele taget bevises?

Ja da! Du kan se Kylie Minogues Hitsingler [her.]

Personlige værktøjer