Ammecafé

ThumbsUp.gif
Ammecafe1.jpg

"Nææ, ham havde du da også med sidste gang. Er du blevet mor?!"

Tine schmedes.jpg

Dette kunne sagtens lade sig gøre i 1971 - bare ikke i Borgerrepræsentationen

"Det er sikkert som amen i kirken"

~ MinAnus ErRen

En ammecafé er en café, hvor det er tilladt give spædbørn bryst mens man selv indtager en café latte. Man må også gerne bare lufte brysterne, selvom lille Felix for længst er startet i 0. klasse.

[redigér] Illum-sagen

Begrebet blev rigtig kendt da cafeen på toppen af Illum forbød ammende kvinder og lagde luft til alle de mødregrupper, som havde invaderet caféen. Nu måtte ungerne kun få sutteflaske, eller også var det ud på lokummet, som om det var en nødtørft, man skulle for(u)rette.
Man mente også fra ledelsens side, at der var en tendens til at kvinderne havde været ude på Strøget og hugge nogle fremmede børn, så de kunne få deres bryster lettet, enten fordi de ikke var nedkommet eller fordi de længtes efter at blive mødre. Disse påstande havde ikke hold i virkeligheden, men de skabte en modbølge af caféer, hvor det var "bon goût"[1] at sidde og pumpe mælk i ganespalten på sin unge.

[redigér] Tabuer omkring amning i det offentlige rum

Amning i det offentlige rum kom, som så meget andet, på dagsordenen i 70'erne, og det var meget hippie-agtigt at kunne sidde og made spædbarnet og dermed vise sin frigjorthed som kvinde og moder. Brysterne var kønsneutrale men livgivende. Grænsen for dette blev overskredet, da Christianias farmor,[2] Tine Schmedes, begyndte at amme sin søn under et borgerrepræsentationsmøde i 1974. Det faldt utrolig mange for brystet (undskyld, undskyld, undskyld - aldrig mere bruge andres klichéer) at hun havde taget sit 6 mdr. gamle brystbarn med og gav ham mad ... ( hyggede sig med ham).

Senere opfandt man pumper, så moderen kunne malke sig selv og putte mælken ned i en sutteflaske, og først i 00'erne er fænomenet offentlig malkning igen kommet på mode.

På det seneste har spørgsmålet om længden af amningen været rejst. Hvis man som 4-årig har været ude og lege og lige beder om en suttetår hos mor, når man kommer ind ... jamen altså, forargelsen over dette er jo så tyk![3]

Hvad gør mødre i naturen - de ammer deres børn, så disse kan overleve. Tænk, hvis der er indført brugerbetaling i sundhedsvæsnet, når Søren Pind er blevet statsminister. Nej, man skal da hellere glæde sig over dette intime forhold til moderen, og nu kan ammebørnene altså så også komme fra skole og hen på caféen og få hurtig adgang til nogle altid villige og mælkespændte patter.

[redigér] Ammecafésnak vs. ammestuesnak

Google2.gif
Den mægtige søgerobot Google er fuldstændig pjattet med Ammecafé.

Ja, som man sikkert kunne formode, er det stadig lige så ubegavet, som det altid har været, da guldklumpen i midten jo stedse[4] har taget det meste af opmærksomheden. Men de mere eksklusive rammer har da været med til at trække niveauet en del op, så nu snakker man ikke længere om Pampers eller Libero, men i stedet om Nik & Jay eller Rasmus Seebach.[5]

[redigér] Findes der caféer til bleskift?

Nej, fy for satan, Dét foregår stadig[6]lokummet.

[redigér] Strintende friske brystnoter

  1. Et franskt udtryk
  2. - NEJ, Christianias "farmor" er Eva Esmann. Tillykke med de 40 år Christiania (Fed og færdig)
  3. Og det bliver du også af al den fede mælk!
  4. Betyder noget i retning af "altid"
  5. Nu (år 2071) afdøde danske popsangere
  6. Gudsketakoglov!!!
Personlige værktøjer