Altid

"Der kommer altid en sporvogn og en pige til."

~ Ove Sprogøe om offentlig transport

Roegetaal

Der findes ingen billeder af al-tid. Det nærmeste man kommerdet er nok ål-tid. Mums!

Altid er et begreb, som ingen nogensinde rigtig har forstået, hvilket er fuldt forståeligt, når man ser på, hvor avanceret et ord, der her er tale om. Samtidig er de færreste klar over, at ordet også dækker over en meget farlig hemmelighed.

Altid er øjensynligt et sammendrag af ordene ”al” og ”tid”. Dvs. al den tid der er, den tid der har været og den tid der nogensinde vil blive. Simpelthen altid. Ingen har nogensinde overlevet altid, og det må derfor konkluderes, at altid er den hyppigste dødsårsag der findes.

Ordet altid har dermed den modsatte betydning af ”ingen tid”. Det er fx det man oplever, når vækkeuret ringer en time for sent, svigermor ringer for at fortælle detaljeret om hendes nye staudebed, eller når man på gågaden bliver standset af en udsending fra Folkekirkens Nødhjælp, der ødsler ud af sine foldere og fortællinger om, hvorfor man bør give et bidrag til verdens nød.[1]

Spørger man din kæreste, vil altid dække over den mængde tid, du bruger på at dovne på sofaen, frem for at yde hende noget mere støtte, opmærksomhed og proaktivt modspil i dagligdagen,[2] samt hjælpe til med de huslige pligter.[3]

[redigér] Einstein om altid

Nitxt

Den Store Forklaringsbog har et helt kapitel om "altid"

Einstein påviste i sin rollatoritets-teori, at hvis man var i stand til at accelerere vores masse op til hastigheder nær lysets, kunne vores bevidsthed om tid forskubbes. Hvis dette var tilfældet, ville altid altid vare fem minutter længere end først antaget.[4]

Og hvor lang tid er det så, når altid i forvejen er en abstraktion, som er uendelig på samme måde som universet - ja, den kan man godt tænke lidt over ... Det var pga. af læren om reinkarnation at man kom på teorien om universets krumning, hvor man også vender tilbage til udgangspunktet, hvis man bliver ved med at rejse lige ud.[5]

De, som tror på eksistensen af reinkarnation, mener, at at altid og 'ingen tid' er nøjagtig det samme.

[redigér] Se også

[redigér] Altid i fodnoteform, aldrig noget andet

  1. Men giv dem aldrig dit telefonnummer. De vil ringe og tigge mindst én gang om ugen
  2. Du skal foregive at lytte interesseret til alenlange enetaler om, hvor svært hun har det, hvorfor Lis er en sæk og hvordan du skal flytte rundtalle blerne og tjene flere penge
  3. Såsom rengøring, madlavning og børnepasning mens hun er på shopping
  4. Så hvis vi antager, at det vil vare fem minutter længere, så vil det vare ti minutter længere, og så ...
  5. Populært sagt, så kan du give dig selv en baghyler eller fange din egen skygge
Personlige værktøjer