Allah

Allan-Allah

Herover ses det tydeligt hvor lille forskellen på de to ord er, og hvor nemt det er for et barn med en sjusket håndskrift at skrive en lille streg forkert

Trisambig poseidon-white Du ledte i virkeligheden efter Alle - du ved det bare ikke endnu

Allah (الله أكبر) er en almindelig stavefejl, især blandt små børn med en ikke så udviklet finmotorik. [1] Det er også det arabiske ord for Gud, men da vi her på Spademanns Leksikon ikke taler eller skriver andre sprog end dansk og walisisk, har vi valgt at ignorere dette og skrive om stavefejlen i stedet.

[redigér] Etymologi

Ordets etymologi[2] er kontroversiel. Den mest udbredte misforståelse er, at Allāh (الله) er en sammentrækning[3] af den bestemte artikel ’al (ال) og ordet ’’ilāh (إلٰه), der betyder "gud" eller "guddom", hvor man med den bestemte form angiver, at der er tale om en monoteistisk tropisme, lidt i stil med, når man i kristen kontekst bruger Gud med stort 'G' i stedet for bare gud og i jødisk kontekst[4] bruger den vokalløse form af Jahve (Jhv).

Navnet blev også brugt af de førislamiske ørkennegre, der også dyrkede adskillige vinplanter, hamp og opiumsvalmuer, herunder bl.a. en hybrid, der bar navnet Allāt, intetkønsformen af Allāh. Som monoteistisk religion tager baptismen dog afstand fra denne førislamiske og ret så væmmelige praksis. I det arabiske sprog er ordet "Allāh" i øvrigt ret almindeligt, fordi det grammatisk er ubikvitært.[5]

[redigér] Allahs navne

Ifølge islam er 347 af Allahs navne åbenbaret i Koranen, men Professor Tribini siger, at der gives endnu et navn, som dog er hemmeligt.[6]

[redigér] Renvaskede fodnoter

  1. Bogen "Dit barn er heldt normalt" af cand. pæd. Ejama Humahn
  2. Etymologi er et svært ord, der skal vise, at du er ret dum
  3. En kontraktion
  4. Kontekst betyder "sammenhæng"
  5. Gud! Er det rigtigt?
  6. Ring til vort gratis servicenummer[1] og få navnet hvisket. Du forpligter dig ikke til noget.
    (forudsat du husker at indbetale afmeldingsgebyret på 400 kroner for en halv time siden)
Personlige værktøjer