Alkoholiker

"Alkohol er opium for folket"

~ Karl Marx om hvorvidt det er hensigtsmæssigt at holde de brede masser i en artificielt induceret døs

Alkoholisme

Herover kan man se nogle af den mange vidunderlige sider af alkohol

At være alkoholiker er et udfordrende job, der sætter store krav til intelligens, opfindsomhed og overlevelsesinstinkter. Desuden er det fysisk hårdt og særdeles skadeligt for fysikken at opretholde et langvarigt overforbrug af alkohol, og ganske ofte ender alkoholikeren da også på et hospice eller en opvågningsstue med en livstruende promille.

[redigér] Den daglige udfordring

For at få succes som alkoholiker, er det vigtigt at opretholde en streng disciplin samt at følge visse regler. Hvis man skal have det optimale ud af sin alkoholisme, må man også hurtigt finde ud af, hvilken type alkoholiker man er.

[redigér] De tre arketyper

  1. Kvartalsdrankeren - perioder på mellem tre dage og tre år går totalt op i druk, efterfulgt af afholdenhed og/eller død.
  2. Langdistancedrankeren - et stadigt akkumulerende forbrug kan medføre en tilvænning, så halvanden promille føles som normalitet
  3. Søberen - de fleste kvindelige alkoholikere tilhører denne gruppe, der også omfatter alle øl- og vindrikkere, samt alle bodegaen og centerpubben

Hvis du tilhører gruppe 2 eller 3, har du gode chancer for en lang karriere som alkoholiker, forudsat din lever holder så længe. Først og fremmest må du tænke på at konsolidere dine forsyningslinjer for alkohol, så du skal holde dig ædru længe nok til at få et job (fx i det offentlige), så du har en fast indkomst, der kan finansiere de store mængder af alkohol, du er nødt til at konsumere, for at opretholde din status. Hvis du i din rus kommer til at stifte familie (eller på anden vis pådrager dig forsørgerpligt mv), bliver du muligvis nødt til at flytte sammen med en anden person og dennes mere eller mindre legitime afkom. Derfor vil du også blive nødt til at finde gemmesteder til din alkohol, så konen eller ungerne ikke hugger det.

[redigér] Gode steder at gemme alkohol

[redigér] Alkoholisme i Udkantsdanmark

(Dette afsnit vil automatisk blive afspillet, hvis du fører musen hen over det)

"Orh, hold dog din kæft, kælling! JEG er sgu ikke en alkoholiker! Det bliver man først når man går til AA-møder!"

~ Anonym om alkoholisme

"Hvorfor fanden skal jeg sige mit navn!? Det hedder sgu'da ANONYME Alkoholikere"

~ Din bror om hans rolle i samfundet

En alkoholiker, zønnike. Hvad det er? Pffft, har I nu ztil for igen?

Sofalur

Så kan man måske få fred for den møjunge

Nå, dreng, hent far en bajser og hjælp ham op i fifaen, så skal han forklare dig det.

"Faaaar? Sover du? Faaar?"

~ Søn om farmand

Ahva? Nå min dreng, er du der... Og med en lille bjørnebryg til far, det var godt.

Hvad var det nu, du ville? Alkoholiker? Nååååh, ja...

En lalkololikker, min dreng, det er en som har et stort behov for noget beroligende. Se nu på far her og la' vær' med at være så tåget. Kig godt på far. Og svar så på det her:

"Ville du ikke osse kæve den, hvis du var gift med den lede strigle, som du kalder mor?"

~ Far om mor

Dér har du din forklaring, knajt. Pis ud og leg. Og tag den tomme flazke med. Og huzk nu at vække far, inden mor kommer hjem. Zå han kan nå at smutte, inden der bli'r ballade.

Personlige værktøjer