Alfabet

Note 2

Her ses resterne af Hitlers brev til Winston Churchill, inden han fandt på de store bogstaver

"A æ u å æ ø i æ å"

~ Den jyske digter Orla Währ om at være strandet ude på en ø i en å

Alfabetet (afledt af de græske bogstaver alfa og beta, som viser, at alfabetet endnu ikke har fundet sin endelige udgave) blev opfundet og taget i brug af latinamerikaneren Times Roman i år 32, hvilket lettede arbejdet med at skrive biblen. I Latinamerika havde man indtil da benyttet sig af kragetæer, men de første dyrebeskyttelsesorganisationer var allerede begyndt at røre på sig, og kragerne var begyndt at vende allerede ved Lars Tyndskids mark.

I Danmark tog man alfabetet i brug omkring år 1300, da udvalget af ubrugte store runesten var kraftigt på retur. Samtidig indførte man bogstaverne æ, ø og å for at kunne tale jysk (se citat ovenfor).
Omkring 1500-tallet indførte man grammatikken og tegnsætningen, så man kunne sætte kommaer forkert.

I 1939 indførte Hitler de store bogstaver, da det gav hans taler mere pondus.

Hvis man ikke kan mindst et alfabet udenad, eller hvis man kan lide at få et stort I stukket op i numsen, er man analfabet.

[redigér] To typer

Open

Udtale af en vokal. I dette tilfælde 'U'

De enkelte bogstaver blev delt op i de to typer, kaldet vokaler og konsonanter, hvilket muliggjorde at bogstaverne kunne høres enten som sang eller som gutturale grynt. Dette blev først ændret af musikgruppen Crash Test Dummies, som indsang Mmm Mmm Mmm Mmm i 1993, inspireret af gregoriansk munkesang.

[redigér] Brug

Alfabetet kan bruges til:

[redigér] Berømte bogstaver

  • A er verdensberømt i Jylland.
  • J har sin egen dag - J-dagen
  • M er chef for 007.
  • P har sin egen dag - P-dagen
  • Q er teknikeren for 007.
  • X den hemmelige medhjælper for 007.

[redigér] Se også

Personlige værktøjer