Albani

Trisambig poseidon-white Du ledte i virkeligheden efter Skt. Albani - du ved det bare ikke endnu

Albani

Her ser vi hvordan fynske proletarer i 1910 på trods af de blev fotograferet ikke kunne holde flasken i ro

"Hvisch denne schøne Mand icce havde levet, var minn schproglige udvekling siccet gaaet i staa i minne Ungdomschaar, thi hans brygg lærte migg at digte paa ordenligsch dansk!"
~ H.C. Andersen om Albani

Alban Albani var en stor brygmester, der boede i Odense på cirka samme tid som H.C. Andersen skrev sin afhandling om en grim ællings habitat.

[redigér] Historie

Ontrent samtidig havde tyskerne luret, hvordan man laver ølgær, og kapitalistisk indstillede som de var, havde de også allerede solgt recepten til Carl på bjerget, som var Alban Albanis værste konkurrent og rival. Carl på bjerget skiftede senere image og tog navneforandring til Carlsberg, der nu er et fjerderangs bryggeri som kun leverer til det kinesiske hof.

[redigér] Øl diskussionen

Den gode Alban Albani var en smart mand, så han tog over til hovedstaden og opsøgte Carl på bjerget for at se om han kunne få lov til at købe recepten, men det ville Carl ikke høre tale om. Alban Albani sagde så, for at snyde Carl, at det også kunne være ligemeget, for Carls øl var alligevel noget lamt pis fra en ræv. Da Carl hørte Alban Albani håne hans øl for at være alkohol-fattigt ville han selvfølgelig straks bevise, at det var en løgn Alban Albani havde slynget ud.

[redigér] Drikkekonkurrencen

De to fjender begyndte derfor at drikke så tæt, at der var tale om ren druk. Alban Albani havde taget sig en lille streg til næsen, så han skulle bare vente på at Carl på bjerget ville gå under. Det varede heller ikke længe, for Carls øl var jo slet ikke lamt. Da først Carl knaldede brikker var det en let sag for Alban Albani at skrive en kopi af recepten og så tog han hjem til Odense, hvor han bryggede den bedste øl nord for Alperne.

[redigér] Albani idag

I dag er det umuligt at undslippe lugten af gær og humle på Hjallesevej og Albanigade i Odense, og var det ikke lige for det, at det var øl man bryggede havde stedet fået samme skæbne som Cheminova eller Dansk Sojakagefabrik.

Man har mange gange oplevet det fænomen at mange odenseanske arbejdende er mødt fulde på arbejde. Det har fået den effekt at når politiet pågriber en spritbilist med 2,0 promille i blodet på Fyn hedder det: "Nå, duu nok mødt en kam-rat på Hjal-sevej"

Desværre er det nok et spørgsmål om tid inden Albani-bryggeriet bliver omdannet til velhavervillaer i stedet, da bybryggernes epoke er slut med Ceres og Carl på bjerget som hellere vil brygges i sterile industrikvarterer.

[redigér] Albanis Varesortiment

Forfatteren er takket være sit overdrevne forbrug af plis ikke i stand til at huske navnene. Find selv ud af det.

Personlige værktøjer