Agent 007 jages

Plakat

Agent 007 jages var den anden jamesbondfilm med Sjån Konneri.

Originaltitlen var From Russia with love, men dengang i tresserne kunne vi ikke tale engelsk, fordi vi gik i skole under besættelsen og der lærte vi kun ét udlandssprog og det var tysk, og Kærlig hilsen fra Rusland lød bare ikke særlig sejt, når Bornholm havde været besat af russerne, så syv magistre i dansk og to reklamedirektører og Franz Jæger (Berlin) lagde hovederne i blød og kom op med den uhyre rammende danske titel.

Filmen var i øvrigt forbudt for voksne.

[redigér] Handlingen

Jow, det er så denne hersens dame, der vil giftes med vor agent i dametrusser, så hun giver ham et tilbud han ikke kan afslå - en russisk skrivemaskine!

M-moneypenny

Imellem verdenskriserne lytter M og Moneypenny til lidt oralt snask.

Men, men, men, så enkelt er det overhovedet ikke, for han er nødt til at rejse til Istanbul og hente hende og SPECTRE er rodet ind i det hele og Blofeld og alting, og hende Rosa Klebb har en kniv der stikker ud af skoen, så hun er bare helt PMS (PisseMegetSur).

Og George Bernard Shaw har en skurkerolle og får nogle tæsk af Rosa og i en togvogn af Sjån og tak skal du ha' hvor bliver de skudt i krydderen allesammen.

Der er osse et slagsmål mellem nogen sigøjnertøser, men det ender selvfølgelig i skyderi, for ellers var vi bare kommet til at kede os.

Venedig

Sjån og Daniela kæmpede konstant om, hvem der havde det lækreste hår. Bemærk, at det er bedstefars smalfilm der kører i baggrunden.

Det hele ender med, at Sjån og Daniela Bianchi "får hinanden" i en gondol i Venedig, men det var der selvfølgelig ikke råd til i virkeligheden, så sjenen er optaget i Nordisk Filmstudierne i Valby som sædvanlig. Så kører vi bare bedstefars smalfilm fra 1952 på et lærred i baggrunden, så er den ged barberet.

[redigér] Musikken

John Barry skrev musikken, fordi producenterne Harry Saltvand og Albert Grøntsag ikke gad betale Monty Norman for mere hawaii-musik. Af samme grund har de altid sørget for, at Monty Normans guitartema på soundtracket fylder under 30 sekunder ad gangen. Så sparer de royaltien til stakkels Monty.

Etparsko

Rosa Klebbs sko med indbygget brevåbner. Fås i farverne, sort, grå og Rosa.

[redigér] Gimmicks

  • En russisk skrivemaskine.
  • To guldfisk, der er oppe og slås.
  • Et spil skak.
  • Nogle mønter og en bombe i en kuffert.
Mums Denne artikel er blot et enkelt stykke af den vidunderlige helhed der kaldes Portal:James Bond, som er blevet fremstillet med den største omhu og medfølelse af kompetente hænder. Værs'go at læs!
Personlige værktøjer