Aftershave

Klassiske aftershaves
Aqua Velva
Aqua Velva
Tabac
Tabac
Old Spice
Old-spice
Axe
Axe
Aftershave (pop. mandelugt, mandehørm)er først og fremmest et desinfektionsmiddel til sår efter barbering, som så sidenhen er blevet tilført duftstoffer for at mænd skal lugte godt. I mandens præpubertet bliver det brugt af bedstemødre som gaver, selvom der er lang tid til regelmæssig barbering starter.

Man er ikke klar over hvornår det bliver opdaget. I gamle dage lugtede mænd jo altid af alkohol og ingen drømte om at putte det i fjæset (...altså kun gennem munden selvfølgelig...ellers ikke).
I moderne tid har man også fået andre variationer f.eks. aftershave lotion med lidt mere cremet konsistens og peeling mask med maskulin duft.

[redigér] Duftnuancer i aftershave

[redigér] Fimset

  • Old Spice
  • Tabac
  • Ralph Lauren

[redigér] Cool

  • Esprit de Valdemar
  • Aqua Velva
  • Axe

[redigér] Gylletank Almuestil

  • Gillette
  • Matas
  • Änglamark

[redigér] Lav din egen aftershave

I de her politiske korrekte tider har vi valgt at bruge bioethanol udvundet af kartofler:

[redigér] Opskrift

  1. én liter Brøndums snaps
  2. én dl Heidelberg lagereddike
  3. lakridsrod
  4. vanillekorn
  5. én dråbe Bergamot olie
  6. tre dråber citronsyre
  7. én knivspids kokain (er godt hvis en pige skulle finde på at kysse dig på kinden, så du ikke behøver at spendere drinks på hende)
  8. WD-40
  9. Bremsevæske
  10. Kobberfedt

Put alle ingredienserne i en plastikdunk og ryst godt og put derefter substansen gennem et kaffefilter. Mens det løber igennem tager du flasken med Brøndums snaps og sætter for munden og hælder langsomt efter behov. Derefter tager du og fjerner begge kaffetragte og hælder vædsken over på nogle passende beholdere, som kan købes i alle tingel-tangel-butikker som i forvejen sælger æteriske olier. Det skulle give ca. to flasker. Resten tørrer du op fra bordet.

[redigér] Ekstra macho opskrift

Rigtige mænd lugter af sved, pis og maskingeværsolie. Poptøsen nede på bodegaen kan alligevel ikke gennemskue at det er løgn, når du fortæller at du lige er kommet hjem fra en hemmelig millitæroperation rettet mod Nordkorea, og at du ikke har nået at tage bad. WD-40, bremsevæske og kobberfedt skal så erstattes med maskingeværsolie og pis.

Personlige værktøjer