5. september

Dinamarca
Den 5. september er en regnvejrsdag i efteråret og nu lakker det mod enden. Kors, hvor er det bare deprimerende! Alligevel har man vedtaget at gøre dagen til årlig flagdag for Danmarks soldater, nu hvor vi er en notorisk krigsførende nation.

Dagen er opkaldt efter Regina, der var en ung pige fra Frankrig, som blev myrdet for sin tro på Jesus, da hun var 15 år. Alle englene jublede.

[redigér] På denne dag

  • 1174 - Katedralen i Canterbury ødelægges af en brand, da Gud leger med tændstikker.
  • 1877 - Den legendariske indianerhøvding Crazy Horse, general Custers banemand, skydes ihjel af en soldaterknøs, fordi han ikke flytter sig hurtigt nok.
  • 1960 - Cassius Clay vinder olympisk guld i letsværvægtsboksning, da han tamper løs på dommeren til han skriger.
  • 1970 - Salvador Allende vinder præsidentvalget i Chile og erklærer, at banker og større industrier vil blive nationaliseret. Dette bringer straks ITT, et dækselskab under CIA, på banen med skumle - og senere succesfulde - kupplaner.
  • 1972 - Medlemmer af Sorte September forkludrer en gidseltagning og Israel mister i alt 10 olympiske deltagere. I Mellemøsten danses der i gaderne.
  • 1975 - USA's præsident Gerald Ford undgår et med nød og lebbe at blive skudt af et hysterisk kvindemenneske i Sacramento.
  • 1982 - Anker Jørgensens regering træder tilbage, efter at have lagt dansk økonomi i ruiner.
30px-Cquote1 svg Det var det! Lad os så se, om Schlüterdrengen, den skide parfumehandler, kan rette op på dét her! Skål! 30px-Cquote2 svg
Anker Nederlag
  • 2008 - Den nye folkesport, skyde-vildt-omkring-sig-i-København, ser ud til at ville slå hiphop af banen inden månedens udgang.
Personlige værktøjer
Andre sprog