5. oktober

Den 5. oktober er FN's Internationale dag for lærere. Nu har de sultne børn i Afrika, din mor og Gud og hvermand haft sin dag, så nu skal de udpinte lærer også have en.

[redigér] Lærerne har gennem tiden fejret dagen med følgende begivenheder:

  • 1864 - Calcutta ødelægges næsten fuldstændig af en lærergruppe, og 60.000 elever omkommer.
  • 1925 - Grundet lærermangel forsøger Norge med Englands hjælp at få Grønland tilbage. En repræsentant fra den danske regering udtaler at "Det var dog det stiveste!".
  • 1930 - En gruppe ekstremistiske lærere saboterer det engelske luftskib R101 som forulykker over Frankrig på sin jomfrurejse fra England til Indien. 46 af de ombordværende skoleelever på udflugt omkommer.
  • 1944 - Nils Malmros, dansk filminstruktør og læge oplever en mærkelig kærlighed ved at blive født, og først langt senere forløses kærlighedens smerte, da han lærer at kende sandheden. Alt dette har han naturligvis lavet drenge film om i Århus by night sammen med Barbara, med hvem han dog havde visse kærestesorger, da hun, der var skønheden, og uhyret Hans-Ole 5.c fandt hinanden i Kundskabens træ.
  • 1962 - The Beatles' første single, Ringo Star, udsendes i Storbritannien.
  • 1964 - Gennem en tunnel under Berlinmuren lykkes det 57 østberlineske lærere at flygte til Vestberlin.
  • 1977 - I Malmø taber det danske skolefodboldlandshold 1-0 til Sverige.
  • 1982 - I USA sættes hastighedsrekord på skinner, da en ubemandet, raketdrevet slæde når op på 9.851 km/t. For at undgå lignende forsøg herhjemme vælger regeringen at indstille alt sporarbejde i Danmark i de følgende 26 år.
  • 2004 - Elever og studerende demonstrerer imod nedskæringer under parolen STOP NU. Over 50.000 mennesker deltager på landsplan. Protesterne er direkte årsag til at sportskommentator Gunnar Nu ikke længere er at finde på DR-Sporten.
Personlige værktøjer
Andre sprog