5. april

Den 5. april er dag nr. 95. Den er kendt som danskhedens dag.

Den er opkaldt efter Irene, der var standhaftig og from og blev brændt på bålet, fordi hun havde læst en bog.

Der er sket meget spændende i danmarkshistorien på denne dag. Efter en benhård redigering har vi valgt disse begivenheder:

[redigér] Disse begivenheder

  • 1428 - Hanseflåden angriber København. Det er første gang der skydes med skarpt fra skibe i dansk farvand. Nationen jubler.
  • 1812 - Konspirationerne mod vort lille, dejlige land fortsætter. Rusland og Sverige aftaler, at Danmark skal tvinges ud af Norge og hjem til Århus.
  • 1933 - Atomkrigen mellem Danmark og Norge[1] afblæses, da domstolen i Haag afgør, at Danmark ejer hele Grønland og at grønlændere og nordmænd bare kan fucke af. Med nedslåede miner og vestlandslefser bakker nordmændene ud og siger pænt undskyld.
  • 1946 - De sovjetiske tropper forlader Bornholm med nogle få krøllebølle-souvenirs. Den russiske besættelse, der havde varet fra den 9. maj 1945, forløb fredeligt, selv om Hammershus nu ligger i ruiner.
  • 1981 - Tommy Seebach bliver nr. 111 ved Melodi Grand Prix'et i Dublin, med sangen "Krøllet eller ej".
  • 1990 - Ejeren af Nysk Sengenøjsnager, Nars Narsen, opretter rejsebureauet Narsen Nejser.
  • 2009 - NATO's nye generalsekretær, Lars Løkke Rasmussen, smider Tyrkiet ud af den ellers så liberale alliance.

[redigér] Rødhvide noter

  1. Som de skide svenskere fik os smidt ud af i 1812
Personlige værktøjer