31. oktober

Den 31. oktober er dag nr. 304 i året. Dagens navn er Reformationens begyndelse.

Det er allehelgensaften, hvilket vi nu kalder Halloween, fordi vi er blevet så gode til engelsk. Så på den måde hyldes reformationen af den kristne kirke med heksedyrkning, genfærd og varulve. Og slik i spandevis.

[redigér] Begivenheder

  • 1517 - Martin Luther opslår sine 95 teser på domkirkedøren i Wittenberg. Her er et lille uddrag:
    • Paven er en fordrukken hykler
    • Skolelærer Fürstenberg er dum
    • Det eneste afladsbrevene aflader, er tegnebogen.
    • Latin må kun bruges af læger med ulæselig håndskrift
  • 1926 - Harry Houdini, udbryderkongen, bryder ud af livets spændetrøje. Han begraves i en lukket kiste med kæder om nedsænket i en svømmepøl.
  • 1967 - Den vådeste oktober i mands minde afsluttes netop i dag.
  • 1989 - Tycho Brahe Planetariet indvies i København. De mange spændende film bliver hurtigt et tilløbsstykke, da planetariet får ombyttet "Det store Univers" med "Sømand på sengekanten".
  • 1996 - Poul Nyrup Rasmussen nægter at modtage Salman Rushdie, for at iranerne ikke skal komme efter os.
  • 2008 - Apropos halloween, så forsøger Michael Jackson idag at gøre comeback med The Jackson 5, som så så søde ud på tyggegummi-samlebilleder i 1973, men i dag ligner det, de er, nemlig en flok <UDFYLDES AF LÆSEREN> med en nobel stålorm.
Personlige værktøjer
Andre sprog