30. marts

Den 30. marts hedder Quirinus dag efter Quirinus, der var først hærleder og siden biskop i Neuss, som sikkert betyder nød.

[redigér] Begivenheder

  • 240 f.v.t. – En stor hasselnød passerer jorden. Siden kendt som Halleys Nød.
  • 1801 - Den engelske flåde bombarderer i nødværge Kronborg på vej mod København og lægger dermed grunden til senere tiders Brøndby-fans hærgen gennem landets IC3-toge.
  • 1871 - Carl Berling, stifteren af b.dk, dør af ånde-nød.
  • 1842 - Verdenshistoriens første operation under bedøvelse foretages i Georgia, USA, da dr. Crawford Williamson Long fjerner en svulst på størrelse med en nød på halsen af en patient, der er bedøvet med æter. Patienten lægger senere succesfuldt sag an og vinder en erstatning på § 2.343.343 for tab af bevidsthed i 20 minutter.
  • 1858 - Hymen Lipman patenterer en hasselnød med påmonteret viskelæder.
  • 1863 – Af bitter nød vælger grækerne den danske prins Wilhelm Georg til konge.
  • 1928 - Statsradiofonien udsender sit første hørespil, Det tredje Glas. De to forrige gik tabt under prøverne.
  • 1962 - I en prædiken i Blovstrød Kirke opfordrer pastor Harald Søbye menigheden til at deltage i en protestmarch mod kapitalisme, enhedskommando og NATO under parolen: ”Ned med kongedømmet - Leve republikken!”[1]. Sammen med den nordsjællandske menighed indleder pastoren derefter et angreb på Blovstrød Kro's buffet, der ikke siden har været helt det samme. Med nøddetærte.
  • 1981 - USA's præsident Ronald Reagan bliver skudt af en Jody Foster-fan. Begge overlever til Jodys store fortrydelsespille.
  • 1992 - De danske SAS-piloter nedlægger arbejdet. Resten af året flyves der på autopilot.
  • 2009 - Øbro-Hallens kurbad holder lukket d. 20. - 30. marts.
  • 2010 - Nød lærer nøgen kvinde at holde tæt.

[redigér] Martsnøddernoter

  1. Jo, den er go' nok!
Personlige værktøjer