29. oktober

Den 29. oktober er dag 302 i året i den gregorianske kalender (dag 303 i skudår), hvorfor man på denne dag fejrer de to bybuslinjer i Skive; Linje 302 til Resen vest og linje 303 til Vinde. Der er 63 dage tilbage af året du kan køre bus i.

[redigér] Begivenheder

  • 1787 - Sveriges Kong Gustav den 3. skaber panik i den danske kongefamilie, da han uanmeldt dukker op på kongeslottet Christiansborg. Man har ikke fået købt ind til dette uanmeldte besøg, og stuepigerne har man heller ikke nået at få vasket og klargjorte, hvorfor han bliver smidt på porten igen.
  • 1863 - Atten lande mødes i Geneve for at oprette Internationale Røde Kors, men finder snart ud af at der slet ikke er plads til dem i denne 15,86 km² store by.
  • 1909 - Industrirådet oprettes, og påbegynder fluks at lave en masse smagsdommeri.
  • 1923 - Tyrkiet udråbes til en republik efter mere end fire hundrede år styret af Ottoman-tyrkerne. Kemal Atatürk, der er Divan-tyrker indsættes som landets første præsident.
  • 1925 - Københavns Lufthavn i Kastrup bliver indviet, medens planerne om Kastrups Lufthavn i København skrinlægges.
  • 1969 - Den første forbindelse mellem to computere etableres på ARPANET, der er forgængeren for Internettet. Det første der overføres er en vektortegning af en nøgen kvinde, hvilket snarest efterfølges af verdens første computeroverførte virus.
  • 1977 - DBU beslutter at indføre professionel fodbold i Danmark. Det er dog tilsyneladende ikke ført ud i livet endnu!
  • 1991 - Ritt Bjerregaard får lejlighed til at passe sine æbler på Fyn et stykke tid, da hun har lejlighedsvise problemer i folketinget.

[redigér] Født

  • Dagens dyneproducent: Nordisk Fjer
Personlige værktøjer
Andre sprog