28. november

Den 28. november hedder Sofia Magdalena - efter Christian 6.'s dronning, der var født denne dag. Svenskerne kaldte hende dog ikke andet end Malte, hvilket førte til en del krige!

Ellers er dagen generelt en dag man løsriver sig på.

[redigér] Begivenheder

  • 1520 - Den portugisiske sømand Ferdinand Magellan løsriver sig fra Stillehavet gennem det stræde, der senere får navn efter ham.
  • 1699 - En kongelig forordning bekendtgør, at Danmark den 18. februar 1700 løsriver sig fra den julianske kalender og indfører den gregorianske. Selvom vi alle ved at den Spademannske kalender nu engang er den bedste.
  • 1820 - Friedrich Engels begynder for første gang at spekulere på hvordan han skal få fat på Karl Marx bolcher.
  • 1821 - Panama løsrives fra Spanien og tilslutter sig Stor-Columbia. Dagen er Panamas nationaldag.
  • 1912 - Albanien erklærer sig uafhængig af det Osmanniske Rige, og opretter Stor-Albanien.
  • 1960 - Mauretanien opnår uafhængighed af Frankrig, og kalder sig naturligvis efterfølgende Stor-mauritanien
  • 1962 - Jon Stewart laver et satirisk nyhedsindslag om sin egen fødsel.
  • 1975 - Østtimor erklærer sig uafhængig af Portugal og melder sig ind i Timon og Pumba's stor-rige.
  • 1968 - Enid Blyton, engelsk børnebogsforfatter myrdes af fire børn og en hund. Feriebanden bliver sat på sagen.
  • 1981 - Vicevært Meier fra huset på Christianshavn stiller endelig kosten fra sig.
Personlige værktøjer
Andre sprog