28. januar

Den 28. januar er dag 8 i året, hvis man sørgede for at drikke godt igennem nytårsaften. Dagens navn er Karls dag, opkaldt efter den franske konge Karl den Store, som døde denne dag i 814, og blev helgenkåret 351 år efter, samt efter Karl Marx, der døde en helt anden dag, men efterfølgende blev helgenkåret blandt mange - især i Østeuropa.

[redigér] Begivenheder

  • 1682 - Skifteprotokoller bliver påbudt ved forordning såvel i by som på land, hvorfor man nu hverken kan skifte tog eller ble uden at det bliver noteret - skide overvågningssamfund!
  • 1918 - Den finske borgerkrig bryder ud. Ingen opdager det dog. Måske er den stadigvæk igang? - Vi ved det ikke!
  • 1935 - Island legaliserer som det første land i verden abort. Desværre er der ikke rigtig nogen, der benytter sig af det, hvorfor de 78 år senere går fallit.
  • 1944 - Niels Skousen, dansk skuespiller, musiker og komponist kan for første gang se sig omkring til alle sider derfra hvor han står.
  • 1979 - Hans Scherfig omkommer idét han får et maltbolche galt i halsen.
  • 1981 - Frodo, amerikansk skuespiller og hobbit fødes.
  • 1985 - Sangen "We Are the World" indspilles af 37 kendte sangere og sangerinder og 7 tilfældigt forbipasserende i USA og bliver udgivet på et album til fordel for Michael Jackson og Lionel Richie.
  • 2002 - Den danske cykelrytter Bo Hamburger frikendes for brug af EPO, men dømmes derimod for at have dopet sig i McDonalds-mad.
  • 2002 - Astrid Lindgren tager et smut til Nangijala, og er ikke set siden.
Personlige værktøjer