27. januar

Den 27. januar er dag 27 i året, og er også kendt som Krysantemums dag. Den hellige Johannes Krysantemum var biskop i Konstantinopel omkring år 400 og døde i 407 under et helligt knald. Det er dagen hvor du affyrer dine overskydne hellige krysantemumbomber fra nytårsaften.

[redigér] Begivenheder

  • 1756 - Wolfgang Amadeus Mozart, østrigsk komponist triller ud af sin mor som en lille mozartkugle.
  • 1820 - Den russiske kaptajn Fabian Gottlieb Benjamin von Bellinghausen bliver ombord på skibet Vostok den første, der bevisligt ser den antarktiske iskalot. Han går efterfølgende aldrig med andet på hovedet.
  • 1901 - Giuseppe lider en Verdi død.
  • 1908 - Som resultatet af en fejlaffyret Krysantemumbombe opdager Philibert Jacques Melotte Jupiter-månen Pasiphae. Han kommer desværre ikke ned derfra igen.
  • 1918 – Med tændingen af en rød lygte i tårnet på Arbejdernes Hus i Helsingfors kl. 23 indledes Den Finske Borgerkrig den efterfølgende dag, hvor alle sex-hungrendee finske mænd kæmper om at besøge den letlevende dame i tårnet.
  • 1938 - Povl Dissing spiser sin første ostemad.
  • 1953 - Brændselsrationeringen i Danmark ophæves, og det er igen muligt at fyre en fed.
  • 1992 - Klaus Riskær Petersen oplever en personlig finanskrise, da hans verdensøkonomi, opbygget blandt andet gennem investering i akkumulatorer, bryder sammen.
  • 2008 - Danmarks kvindehåndboldlandshold besejrer Kroatien 24-20 og vinder dermed EM. Kun få opdager at det egentligt var mændenes liga de var kommet til at spille i.
Personlige værktøjer
Andre sprog