26. august

26. august en rigtig krigerisk dag. Der er ifølge det italienske bilfirma Fiat 127 dage tilbage af året.

[redigér] Begivenheder

  • 55 f.Kr. - Julius Cæsar går i land i England med sine romerske legionærer for at demonstrere Romerrigets magt over de keltiske stammer.
  • 1346 - Englænderne er efterhånden ved at være trætte af den romerske besættelse, og ender med at bruge kanoner mod dem i slaget ved Crécy.
  • 1789 - Den franske nationalforsamling vedtager menneskerettighedserklæringen, da man ikke gider alt det krig med England.
  • 1968 - Margrethe-spiret på Roskilde Domkirke brænder under et restaureringsarbejde. Efterforskningen viser sidenhen at det skyldtes at det amerikanske restaureringsfirma Bloodhound Gang nægtede at hælde vand på de brændende tag.
  • 1972 - Så er der OL i München. Det første OL i moderne tid, der fik besøg af rumvæsener.

[redigér] Født

  • 1910 - Mother Teresa, albansk missionær og helgen fødes ved jomfrufødsel.
  • 1980 - Macaulay Culkin, amerikansk skuespiller fødes helt alene hjemme.

[redigér] Dødsfald

  • 1974 - Charles Lindbergh, amerikansk flypioner dør. R. Kelly dedikerer nummeret "I believe I can fly" til Charles.
  • 1980 - Tex Avery, amerikansk tegnefilmstegner dræbes af et grusomt komplot udtænkt af Snurre Snup og Daffy And, der vil kuppe Ajax tegnefilmsremedier.
Personlige værktøjer
Andre sprog