26. april

Den 26. april' er dag 116 i året, og artikel 116 i Europarådets forretningsorden kundgør netop at "Op til fem medlemmer kan indgive en skriftlig erklæring på højst 200 ord om et emne, som falder ind under Den Europæiske Unions virksomhedsområde." Vi har derfor valgt at holde os indenfor denne ramme i denne artikel.

Dagens navn er Cletus, som var en speciel form for bladlus, og den tredje pave efter Peter, Linux og de andre kopier.

[redigér] Begivenheder

  • 1876 - Til en lang række Brøndby-fans store skuffelse stiftes F.C.K, eller Kjøbenhavns Boldklub, som de hed dengang. I mangel af bedre beslutter de klubløse Brøndbyfans at holde med Sverige indtil boldklubben i Brøndby bliver stiftet.
  • 1925 - Jørgen Ingmann fødes og giver lige Dansevisen på navlestrengen til jordemordens store begejstring!
  • 1933 - Gestapo, Nazitysklands hemmelige politi, oprettes.
  • 1986 - En arbejder på atomkraftværket i Tjernobyl i Ukraine kommer til at glemme sin madpakke et minut for længe i køleskabet, hvilket medfører den største, civile atomkatatrofe og udbredt radioaktiv forurening over det meste af Europa og Sovjetunionen.
  • 2013 -Bertel Haarder foreslår, at antallet af medlemmer af Folketinget skæres ned til 25. Så kan resten få tid til at færdiggøre sin uddannelse.
Personlige værktøjer
Andre sprog