25. april

Feroe
25. april er Færøernes flagdag og historien er som følger ganske enkel.

Fra BBC d. 25. april 1940 kom følgende meddelelse til de færøske skibe:

"Save your own arse. Tear the danish flag apart and hoist your own f... flag." Hilsen til Merkið (som er navnet på det færøske flag)

Men vi skal helt tilbage til 1919 hvor de tre færøske studerende Jens Olivur Lisberg, Janus Øssursson og Pauli Dahl sad på Regensen i København og kedede sig.
Janus sagde:"Nú hár vi lavt alla móyliga narustreguar...skal vi ikke láva stóftrygur?" ....Og så blevet der lavet stóftrygur....!! Og ud af det kom altså Merkið!

[redigér] Rigtig vigtige begivenheder

  • 1744 - Anders Celsius dør pga. for høj feber.
  • 1772 - Struensee og Brandt dømmes til såkaldt nådig omgang jul og stejle(jem & fix) for begge to at have bedrevet anden kønslig omgang end blotteri med Caroline Mathilde samtidig.
  • 1792 - Den bedste henrettelsesmaskine guillotinen anvendes for første gang. Desværre måtte man justere vægten, da kniven bouncede hele fire gange på den dømtes hals.
  • 1874 - Guggliemó Marcaroni bliver født. Uden ham havde der ikke været nogen Jørgen Dumylius.
  • 1892 - En af de mest blodige krige bliver erklæret: Den spansk-amerikanske krig. Desværre når den ikke at blive så blodig, som man havde frygtet.
  • 1968 - Poul Reumert ligger i sin seng og hvisker:...i oplukte Høie, med speidende Øie hvorefter han udånder.
  • 1996 Peter Schmeichel får langt om længe taget sig sammen til at holde op som landsholdsmålmand, så han i stedet kan blive angriber.
Personlige værktøjer
Andre sprog